مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

امتحان خانواده

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مواضع امتحان همه ما در زندگی گوناگون است. گاهی ابتلاء، گاهی بیماری، گاهی از دست دادن عزیزان و گاهی شرایطی که ما در آن زندگی می‌کنیم. خانواده برای همه ما یکی از مهم‌ترین مواضعی است که امتحانات ما در بستر آن رقم می‌خورد.

مواضع انتخاب، یعنی جاهایی که اختیار داریم و انتخاب ما در نحوه عملکردمان نقش اساسی دارد، از اساسی‌ترین شرایطی است که امتحان ما در آن رقم می‌خورد.

نقش‌ها، حقوق متقابل و تکالیفی که زن و مرد در خانواده دارند، تا حدی تعیین‌شده و مشخص است. اما هنگامی‌که ما در نقش ویژه خودمان قرار می‌گیریم، انتخاب ما در روش انجام تکالیف و استفاده از حقوقی که در اختیارمان هست، موضع امتحان ماست.

مثلاً هنگامی‌که یک زن در نقش مادری قرار می‌گیرد، طبعاً نسبت به فرزندش حقوق زیادی دارد که فرزند ملزم به رعایت آن است. حقوق و اختیارات این مادر و نحوه انتخاب او در روش استفاده از محدوده اختیاراتش، امتحان او را رقم می‌زند. این مادر در موضع انتخاب می‌تواند از این حقوق سوءاستفاده کند، هیچ‌گاه از حق خود نگذرد و ایثار نداشته باشد؛ مثلاً ظلم کند و با اختیارات خود حق انتخاب از فرزند را بگیرد  او را محدود کند و آزادی انتخاب و اختیار را هم از او بگیرد. چنین مادری مختار به انجام چنین رفتاری بوده است و در ظاهر حق هم داشته، اما با سوء انتخاب نسبت به استفاده از این حق، به فرزندش ظلم کرده است و بابت این ظلم حتماً عقوبت خواهد شد.

یک مرد در جایگاه همسری را تصور کنید که در خانواده دارای حقوق و تکالیفی است. او در جایگاه خودش با انتخابش می‌تواند از تمام حق‌هایش سوءاستفاده کند، اذن خروج ندهد، زن را محدود کند، دامنه و دایره آزادی‌های زن را محدود کند. مرد حق کنترل اذن خروج زن را دارد اما با سوء اختیار نسبت به استفاده از این حق، ظلم می‌کند و بابت این ظلم عقوبت خواهد شد و در امتحان خود نسبت به حقوقی که دارد، مردود شده است.

حقوق ما شمشیر دو لبه است و انتخاب ماست که جهت خیر یا شر بودن استفاده از این حقوق را رقم می‌زند و مشخص می‌کند در این امتحان سربلند بوده‌ایم یا شکست‌خورده‌ایم و سرافکنده شدیم. این حقوق، نباید موجب سلب اختیار از افرادی شود که حق ما به عهده آن‌هاست و آن‌ها را در موضع انفعال قرار دهد.

حقوق زیاد مادر بر عهده فرزند، ابزاری است که خدا در اختیار او گذاشته تا برای رشد و حمایت و حفاظت از انسانیت فرزندش از آن استفاده کند، نه این‌که بشود ابزار سوءاستفاده و ظلم.

حقوقی که شوهر بر عهده زن دارد، ابزاری است برای حفظ حریم زن و خانواده است نه این‌که با سوءاستفاده از آن تبدیل به ابزار ظلم و سلب آزادی و اختیار زن بشود. به همین دلیل در آیات گوناگون خداوند به مردان نسبت به زنان توصیه به تقوا کرده است. یعنی شما آقایانی که در خانواده این حق‌ها را دارید، هنگام استفاده از این حقوق، تقوای انتخاب داشته باشید و رفتاری را انتخاب کنید که موردپسند خداوند باشد.

چرا خداوند این حق‌ها را به افراد داده است؟

چون این حق‌ها موضع امتحان و اختیار ماست و ما در شرایط امتحان و نحوه انتخابمان رشد می‌کنیم و گوهر وجودمان معلوم می‌شود.

در خانواده مرد حقوق بیشتری بر همسرش دارد، مادر حق بیشتری بر فرزندش دارد، ازاین‌جهت امتحاناتی که برای یک مرد در خانواده رقم می‌خورد، گسترده‌تر و سنگین‌تر است، چون دامنه اختیاراتش بیشتر و به‌تبع مواضع امتحان و انتخابش برای شیوه رفتارش در خانواده بیشتر است؛ و به همین ترتیب امتحانات یک مادر نسبت به فرزندش بیشتر است چون موضع اختیار مادر نسبت به فرزند بسیار بیشتر از نسبت آن فرزند به مادر است.

نظام جامعه در کلیت خود نیز این‌گونه است، کسی که حوزه اختیارات بیشتری دارد، امکانات بیشتری برای اعمال حق  دارد و مسئولیت بیشتری نسبت به جامعه دارد، امتحانش سنگین‌تر است و انتخابش در سطح جامعه اثرگذارتر و در صورت ظلم، عقوبتش هم سنگین‌تر خواهد بود.

ویژگی و وجه تمایز ولی الهی و مؤمن واقعی از دیگران این است که از حقوق خود سوءاستفاده نمی‌کند و آن را ابزاری برای ظلم قرار نمی‌دهد. حقوقی که دارد بستری برای سوء ولایت نسبت به کسانی که حمایت و حفاظت آن‌ها بر عهده‌اش گذاشته‌شده  نمی‌شود.

با همه این توضیحات این سؤال پیش می‌آید که اگر کسی در جایگاه خود از حقش سوءاستفاده کرد و ظلم کرد، حق کسی که مورد ظلم واقع می‌شود چیست؟

پاسخ این است که احقاق حق آن مظلوم به ولی در مرتبه بالاتر سپرده می‌شود. مثلاً در مورد زنان، این احقاق حق به حاکم شرع ارجاع داده می‌شود.

راه دیگر قوانینی است که برای حل‌وفصل اختلاف‌ها و ظلم‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، تدوین می‌شود. اما قانون باید به شکلی باشد که موجب سلب اختیار کامل انسان‌ها نشود و مواضع امتحان آن‌ها را برای انتخاب عمل درست حذف نکند، در عین این‌که در آن احقاق حق مظلوم هم صورت بگیرد.

پ.ن: اگر در مورد نکاتی که در این مطلب گفته شد خوب تفکر کنیم، بسیاری از شبهات پیرامون حقوق زن و مرد در خانواده و حدود اختیارات، حل خواهند شد.

۶ ۰
لوسی می
۱۶ مهر ۲۱:۲۸

اصولا هر حق اعمال نظر، دخالت و اختیاری مسئولیت می‌آورد. :)

چطوری دوستم؟

پاسخ :

دقیقا
همه حق ها مسئولیت آور هستن

ممنونم. شما خوبی؟
دلتنگ شما هستم. خداروشکر که هنوزم اینجارو می خونید.
پیـــچـ ـک
۱۷ مهر ۰۰:۲۰

سلام

قلمبه منطق بود این پست.

پاسخ :

سلام
لطف دارید و ممنونم که مطالعه کردید.
دچارِ فیش‌نگار
۱۷ مهر ۱۶:۲۶

خلاصه مطلب:

  • مواضع امتحان ما در زندگی گوناگون است.
  • خانواده یکی از مهم‌ترین مواضعی است که امتحانات ما در بستر آن رقم می‌خورد.
  • انتخاب ما در روش انجام تکالیف و استفاده از حقوقی که در اختیارمان هست، موضع امتحان ماست.
  • هنگامی‌که یک زن در نقش مادری قرار می‌گیرد، در موضع انتخاب می‌تواند فرزند را محدود کند و آزادی انتخاب و اختیار را از او بگیرد. چنین مادری با سوء انتخاب به فرزندش ظلم کرده است.
  • مرد حق کنترل اذن خروج زن را دارد اما با سوء اختیار نسبت به استفاده از این حق، ظلم می‌کند و بابت این ظلم عقوبت خواهد شد
  • حقوق ما شمشیر دو لبه است و انتخاب ماست که جهت خیر یا شر بودن استفاده از این حقوق را رقم می‌زند
  • حقوق مادر بر عهده فرزند، ابزاری است که خدا در اختیار او گذاشته تا برای رشد و حمایت و حفاظت از انسانیت فرزندش از آن استفاده کند،
  • حقوقی که شوهر بر عهده زن دارد، ابزاری برای حفظ حریم زن و خانواده است.
  • آقایان، هنگام استفاده از این حقوق، تقوای انتخاب داشته باشید.

چرا خداوند این حق‌ها را به افراد داده است؟

  • چون این حق‌ها موضع امتحان و اختیار ماست و ما در شرایط امتحان و نحوه انتخابمان رشد می‌کنیم و گوهر وجودمان معلوم می‌شود.
  • امتحاناتی که برای یک مرد در خانواده رقم می‌خورد، گسترده‌تر و سنگین‌تر است، چون دامنه اختیاراتش بیشتر و به‌تبع مواضع امتحان و انتخابش برای شیوه رفتارش در خانواده بیشتر است.
  • در جامعه نیز کسی که حوزه اختیارات بیشتری دارد، مسئولیت بیشتری نسبت به جامعه دارد.
  • وجه تمایز مؤمن از دیگران این است که حقوق خود را ابزاری برای ظلم نسبت به کسانی که حمایت و حفاظت آن‌ها بر عهده‌اش گذاشته‌شده  قرار نمی‌دهد.
  • قانون باید به شکلی باشد که موجب سلب اختیار انسان‌ها نشود و در عین این‌که در آن احقاق حق مظلوم هم صورت بگیرد.

پاسخ :

بسیار متشکرم.
خیر ببینید.

نظری نداشتید؟
دچارِ فیش‌نگار
۱۷ مهر ۱۶:۳۸

نه هم تبیین خوب و مرتبی بود

هم تذکر سازنده درونش مستتر بود


+در ضمن

تیتر هم جذاب بود واسه دانشجوها :)

پاسخ :

لطف دارید
خداروشکر که این طور بوده
آقای مهربان
۲۰ مهر ۱۴:۱۸

سلام

زیبا و منطقی. رابطه حق و تکلیف و این جداناپذیری رو خیلی خوب تبیین کردید

استفاده کردیم و لذت بردیم :)

 

""حق، منشأ طبیعی دارد. حقّ واقعی آن است که منشأ طبیعی داشته باشد. این حقوقی که در بعضی محافل تعریف می‌شود، براساس توهّمات و خیالات است. آن حقوقی که برای زن و مرد وجود دارد، باید متکی باشد به طبیعت زن و مرد، به قواره و ساخت زن و مرد.""

 

""حدود حقوق و تکالیف انسان باید بر اساس سعه وجودی او باشد و بر ابعاد وجودی انسان هیچ کس جز صانع او احاطه کامل ندارد، پس تعیین کننده حقوق واقعی انسان باید محیط بر او و عالم به نیازهای او باشد و حق باید از چنین قدرتی سرچشمه گیرد و گرنه هر مبدأ دیگری چون دارای نقص وجودی است، منشأ واقعی احکام و حقوق بشر نخواهد بود.""

پاسخ :

علیکم السلام
هرچیزی که اینجا مطالعه می کتید و از نظرتون خوب و درست و مفید هست، فقط از لطف و فضل خداست.
و خداروشکر بابت این که مطلب مورد استفاده شما بوده.
از حسن نظر شماهم متشکرم.

نکاتی که شما اضافه کردید هم خیلی خوب بودند. اگر ممکنه منبعش رو می فرمایید؟
آقای مهربان
۲۱ مهر ۱۰:۱۷

بخش اولش صحبت های رهبری بود، در یکی از جلسات خطبه شون

بخش دوم قسمتی از مقاله ی سایت حوزه (کلیک )

پاسخ :

متشکرم
آب‌گینه موسوی
۲۲ مهر ۰۹:۲۷

بله؛ همین‌طوره دقیقاً امّا نکته و اِن‌قلت، درست همان سؤالِ پایانیِ یادداشت است. در عمل می‌بینیم که برخی زنان و اغلبِ مردها از حقوقِ شرعیِ خود سوءِ استفاده می‌کنند و قانون هم نمی‌تواند تمام‌قد، حقوق‌شان را استیفا کند. شاهدش، عدمِ طلاق، عدمِ پرداختِ نفقه و زندانی‌های مهریه و‌...

به نظرت، بدونِ معصوم، با قانون می‌شود و ممکن است؟  

پاسخ :

قانون یه محدودیت بیرونیه و در همون بیرون و ظاهر اثر گذار هست.
اما قانون ناکارامد زمینه این سوء استفاده از حق هارو مهیا می کنه.

اصل اینه که انسان ها با تقوا بار بیان. انسان با تقوا نیازی به قانون بیرونی و ظاهری نداره. مگر قوانین کلی و حداقلی.
این که اکثریت جامعه متقی بشن قطعا در زمان ظهور خواهد بود ان شاء الله


آب‌گینه موسوی
۲۲ مهر ۲۲:۵۷

؟!

متوجّهِ ربطِ پاسخت به سؤالم نشدم!  

پاسخ :

منظورم این بود که ما بهترین قانون رو هم در زمان معصوم داشته باشیم، انسان غیر متقی بازهم ظلم میکنه.
ما الان قوانینمون کامل نیست و نقص و اشتباه زیاد داره. سوء اختیار برخی از مردان از حقوقشون هم هست، می تونیم بیایم سخت ترین قانون هارو هم بذاریم. اما قانون این مردهارو انسان تر نمی کنه.
روش رفع ظلم اول رشد انسان هاست. متقی بار اومدنشون.
بعد قانون
چه الان
چه زمان حضور معصوم.
و بدون معصوم هم قانون ابزار کاملی برای رفع ظلم نیست. زمان معصوم هم همین طور. قانون فقط یه ابزار تکمیلی هست.

امیدوارم این بار واضح تر گفته باشم.

آب‌گینه موسوی
۲۲ مهر ۲۳:۰۰

راستی این را هم می‌خواستم بگویم، الان یادم آمد. این یادداشت و این‌ نگاه در تأییدِ این گزاره نیست که گاهی برخی حقوق در اسلام در تعارض با اخلاق است؟

پاسخ :

اصل حق در تعارض با اخلاق نیست.
وقتی حق متعارض با اخلاق میشه که ما از اون در جهت باطل استفاده کنیم.
پلڪــــ شیشـہ اے
۲۳ مهر ۱۲:۴۰

چه قدر خوب و دلچسب بود.

جدا اگر کسی وجدان بیداری نداشته باشه، در حال حاضر با وجود قوانینی که هست بیشترین ظلم رو میتونه بکنه. اما به قول شما اگر کسی تقوا و وجدان نداشته باشه، بازدارنده های بیرونی هم کمکی به حالش نمیکنند. خودش حتی راه دور زدن قانون و شرع رو پیدا میکنه

ولی واقعا کاش الزامات اجرایی و قانونیش هم به اون سمت میرفت تا ظلم کننده دستش بسته بشه

پاسخ :

از لطف شما ممنونم. خداروشکر این طور بوده.

دقیقا. با شما موافقم.
سارا جعفری
۲۷ مهر ۱۲:۳۶

سلام. عالی. خدا میدونه چی رو کجا بذاره. دقیقا الان باید این مطلب رو میخوندم. اما یه نکته برای سوال آخر. مظلوم اگر بخواد خانواده آرامشش رو از دست نده(بیشتر از حد این ظلم از دست نده) شکایت کنه یا واوعش به حاکم شرع چه فایده داره وقتی افراد مقابلش متقی نباشن؟ مثلا فرزند بره از والدین شکایت کنه و یا همسران ا ز همدیگه؟ خانواده به آرامش میرسه؟؟؟؟نمیرسه...قانون خط قرمزه.مثل احکام شرع. اونورش دیگه فایده ای نداره...نظر من اینه...

پاسخ :

سلام

عالی خوندید.

چرا فایده داره
در قرآن هم همین راهکار ارائه شده.

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا

خدا راهکار انفعال رو ارائه نداده. مشکلات باید حل بشن. با کمک بزرگترها. با مشورت.

نهایتش اینه که شرایط مظلوم بهتر میشه
آب‌گینه موسوی
۲۸ مهر ۱۷:۳۰

شما متوجّهِ نکتۀ من نشدی، عزیزم!

 البتّه در ضمنِ پاسخ، متوجّه شدم که نگاهت در موردِ پرسشِ من چیست. منظورِ من این بود که ما قوانینِ بسیار ناقص و ناکارآمدی داریم در حالِ حاضر. بخشی از آن ناشی از جهل است و بسیاری بابتِ رها شدن و بی‌توجّهی.

در زمانِ ظهور، پیش‌تر از تقوا، عقل‌ها کامل میشود و دیگر نیازی به داورِ بیرونی نیست. به قولی عنصرالمعالی آن کس که داد از خویشتن دهد، از داور مستغنی باشد...

 

در موردِ نکتۀ دوم: همان جملۀ منو تکرار کردی با ادبیاتِ دیگر. من گفتم برخی مواقع حق در تعارض با اخلاق است و شما گفتی اگر از آن در جهتِ باطل استفاده کنیم...

خب بحثی وجود دارد در عالمِ اخلاق که برخی میگویند، بعضی حقوق ظرفیّتِ مخالفت با اخلاق را دارد. مثلاً حقِّ طلاق برای مردان. از نظری شرعی هیچ اشکالی برای مرد نیست که بدونِ دلیل همسرش را طلاق دهد ولی این حق، اخلاقی نیست. پس برخی حقوق میتوانند در تعارض با اخلاق باشند. از نظرِ شرعی هم فقیه به مرد نمیگوید که تو خلافِ شرع کردی! البتّه که حتماً اثرِ وضعی دارد و... پس فقه گاهی در تعارض با اخلاق است.  

پاسخ :

اتفاقا متوجه شدم خواهرجان

در این که قوانین ما ناقص هست و در خیلی جاها ناکارآمد شکی نیست. و این قانون فعلی و تعریف عرفی و رایجی که ما از حق داریم ظاهرا با اخلاق متعارض هست.
اما اگر قوانین کامل شوند  تعریف حق هم کامل  -چون در لسان دین واژه حق مقابل باطل هست و سوء اختیار نسبت به حق دیگر اسمش حق نیست، بلکه باطل است- این تعارض وجود نخواهد داشت.
آب‌گینه موسوی
۰۲ آبان ۰۳:۴۷

خب دوباره اگر پرسش‌های من و پاسخ‌های خودت را بخوانی، می‌بینی که به این اگر و به حضورِ بایدِ معصوم در این باره در ابتدای بحث قائل نبودی. 

 

پاسخ :

قائل بوده و هستم. در این که با حضور امام همه چیز اصلاح مییشه شکی نیست.
اما من از منظر انسان‌ها نوشته بودم نه امام.
ربیع شما مبارک 🌷
آب‌گینه موسوی
۱۲ آبان ۱۹:۱۶

:)

خب سؤالِ من در همین بابِ بودن یا نبودنِ معصوم بود دیگه. :)

ربیعِ شما هم مبارک٬ عزیزم!

پاسخ :

🌷🌷🌷
صحبتِ جانانه
۱۹ آبان ۰۰:۵۰

بله همه چیز حساب شده و دقیقه

اگر از کوک خارجش نکنیم سمفونی دلنوازی خواهیم شنید

پاسخ :

بله همین طور هست.
کوثر متقی
۱۵ آذر ۱۶:۴۱

چقدر خوب و جامع و کامل می نویسید عزیزم خدا خیر فراوان بهتون بده

مطالبی که وادار به فکر میکنه را دوست دارم :)

پاسخ :

اگر خوبه از لطف و فضل خداست.
ممنونم که می خونید و همراه هستید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان