مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

حجاب محجبه‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم

یک چیزی که خیلی به چشمم میاد و هیچ وقت نمی تونم ازش بگذرم، سیر تنزل حجاب محجبه هاست.
خیلی از خانم‌ها حجاب رو گذاشتن کنار، کاری ندارم.
مسئله من چادری‌هاست. چادری‌هایی که از حجاب کوتاه اومدن.
حجاب همراه با تبرج
تبرج از ریشه برج، به معنی آشکار کردن زینت ها.
به زبان ساده یعنی هرچیزی که چراغ سبز میده که "به ظرافت و زنانگی من بیشتر توجه کنید"! ما محجبه ها به جای سفت و محکم تر کردن حجابمون، روز به روز به هزار دلیل حجاب هامون رو شل‌تر کردیم. .

بیشتر خواستیم از حجاب آزاد باشیم! و حجاب رو به شکل آزادی‌های شخصیمون درآوردیم. نه این که خودمون رو به شکل حجاب و اقتضائاتی که حجاب برای زن مسلمان داره دربیاریم.


اگر خانمای محجبه، محجبه تر میشدن، مطمئنا حجاب وضعش از اینی که امروز بود بهتر بود.


من به عنوان یک خانمی که چادر ساده می پوشه و رو می‌گیره‌، خیلی وقتا بابت این نوع انتخابم از حجاب باید پاسخگو می‌بودم و اگر فضای شهر تهران و نوع نگاه‌ها اجازه میداد انتخابم قطعا پوشیه بود، اما فضا و نگاه خود محجبه‌ها این آزادی در انتخاب پوشش بیشتر رو از من گرفته.
نه فقط من، از خیلی‌ها گرفته
و این فضارو محجبه‌ها ایجاد کردند.
چرا باید این طور باشه؟
چرا حضور من و امثال من به عنوان خانم محجبه‌ای که رو می‌گیره در دانشگاه، مجامع عمومی، همایش‌های ویژه مذهبی‌ها حتی، باید عجیب باشه؟
من حجاب‌ غیر از چادر ساده رو هم تجربه کردم و به یقین رسیدم هیچ حریمی برای حضور اجتماعیم محفوظ تر از حجاب فعلیم نیست. این حجابم با چادر ساده خیلی خوب به ارتباطم با نامحرم مرز داده و به طرف مقابل آلارم داده که اجازه نداری بیش از این نزدیک بشی. این رو میشه به رفتار در فضای مجازی هم بسط داد.

اگر تصمیم محجبه‌ها بر این بشه که حد حجاب رو عین چیزی که اسلام گفته اجرا کنند با تمام جوانبش، اعم از حجاب در رفتار و گفتار، قطعا بوی بهبود از اوضاع جهان خواهیم شنید.

تا خوبا خوبتر نشن، بدا خوب نمیشن.
بحث من اینجا اصلا فقهی نیست، بلکه اجتماعیه.
اما علمای ما میگن واجبات حداقل دین هست و برای رشد و کمال بیشتر، باید از حد واجب بالاتر رفت و از مستحبات کمک گرفت.
حد واجب حجاب مشخصه
اما این حداقله
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...

.

کپی و انتشار این متن بدون منبع آزاد 

مطالب مربوط به حرث ادامه دارند اما بینشان مطالبی از این دست هم منتشر می‌شوند. ان شاء الله

۳ ۰
دختـرِ بی بی
۰۳ دی ۱۱:۱۶
تا خوبا خوبتر نشن، بدا خوب نمیشن.
این خیلی جمله عمیقی و درستی هست که از استاد پناهیان هم شنیدم

پاسخ :

بله حرف ایشون هست و خیلی قبول دارم.
ناشناس
۰۳ دی ۱۳:۰۴
سلام
مطلب به جا و درستی رو گفتید
فکر می کنم همونطور که چادر داشتن و رو گرفتن به قول خودتون متلک و نگاه های خاص به دنبال داره که کم کم عادی میشه پوشیه هم تفاوتی نداره و به مرور عادی میشه
ان شاءالله موید باشید

پاسخ :

علیکم السلام

چون واجب نیست شاید اصرار بر این موضوع صحیح نباشه. ولی قم و مشهد که پوشیه عادی هست، وقتی چادر نقاب دار همراهم بوده استفاده کردم و واقعا احساس بهتری داشتم.

سلامت باشید.
صحبتِ جانانه
۰۳ دی ۱۳:۳۱
من با بچه و یه کبف لوازم بچه که یکم خوراکی و پوشک و چیزای ضروری توش هست با چادر ساده نتونستم حجابم رو حفظ کنم
چادر بحرینی خریدم، گشاد و پوشیده ست و سفت بسته ست 
چون من هر دو دستم باید برای بچه آزاد باشه

پاسخ :

شما خیلی کار خوبی می کنید.
من هم اگر در شرایط شما باشم کار شمارو میکنم.
منظور من بیشتر انواع حجاب های رنگارنگ و زیبا هست که به جای ستر زینت، جلوه زنانگی و زینت هستن.
ضحی
۰۳ دی ۲۲:۲۷
سلام

من گاهی جوگیر میشم و دوست دارم پوشیه ببندم... اما راستش از این تفکر که نکنه یه وقت دوستان بد حجاب از حجاب دلزده نشن نمی بندم... !!

و یه مسئله دیگه:
حقیقتا من از حجاب های رنگی خوشم میاد! مثلا ست روسری و ساق دست.... ولی استفاده نمیکنم. چون از یه آقا شنیدم این ست کردن ها جلب توجه میکنه و اون اقا از این حرکت خانمها اعتراض میکرد...

و راستش این قضیه که  تشخیص رنگ روسری وابسته به عرف است، من تشخیص نمیدم...خب تو شهر ما یه عده رنگی هستن و یه عده نیستن...حالا از کجا تشخیص بدیم؟؟!!!
پس بهتره استفاده نکنیم.

ولی سریعا یه سوال دیگه پیش میاد؟! اینکه با رنگ های تیره حجاب قشنگی نداریم! یعنی جدب کننده نیست....

شیطان قشنگ مانور میده!!

داریم خودمون رو گول میزنیم... 

نظرتون؟

پاسخ :

سلام

فکر کنم رفتار از پوشش اثر بیشتری داره و جذب لزوما نباید در محیطی که نامحرم حضور داره صورت بگیره.

همه زیبایی رو دوست دارن. من هم دوست دارم. اما حجاب برای پوشاندن همین زیبایی های زنانه است نه نشون دادنشون.

در مورد عرف، تعریفش در احکام، عرف متدینین هست که واقعا به دین پایبندن، نه عموم مردم.
به نظر حقیر در این جور موارد مرزی، بهتره آدم بالاتر از حد احتیاط عمل کنه.

و حجاب برای میان نامحرماست.
در جمع های زنانه، مسجد و جشن هیئت و ... لزومی به استفاده از پوشش تیره نیست.

لوسی می
۰۴ دی ۰۸:۱۷
حرفتون رو خیییلی قبول دارم و از دردهای شخصی من مخصوصا تو خانواده و اقوام خودمه. من عملا حداقل شدن حجابها در خاندانم رو دارم می‌بینم. از رنگی رنگی شدن، از ست شدن و ست کردن، از آرایش با چادر، از چادرهای مانتویی، ماهایی که یه زمانی سفره‌هامونم جدا بود چطور الان نشستن با نامحرم سر یه سفره و روبروی همدیگه رو تحمل می‌کنیم؟ ماهایی که یه زمانی وقتی چیزی می خوردیم بیشتر رو می‌گرفتیم و نمیذاشتیم نامحرم جنبیدن دهن و لبمون رو ببینه چی شد که الان دور هم میشینیم؟
ماهایی که هیچ وقت خانمها رو برای پذیرایی از آقایون نمیفرستادیم حالا خودمون چای میریزیم، خودمون پذیرایی می‌کنیم و غممون هم نیست!
چون متهم شدیم به سخت‌گیری؟ چون خواستیم جذب حداکثری رو تو منشمون جا بدیم؟ چون میخواستیم بگیم ما هم با رعایت حد شرعی صمیمی و مهربون و زیبا و امروزی هستیم و تمدن گریز نیستیم؟ واقعا چی شد که اینطوری شد؟ شاید اصلا اون حجم از حجاب رو باور نداشتیم؟ پس چطور به حداقل رضایت دادیم؟
میدونی چیه خیلی عوامل موثره. خیلی خیلی عوامل.
من الان جرئت نمیکنم که به فلانی که دیگه با مانتویی که اسمش چادره تردد میکنه تذکری بدم، چون حد شرعی رو داره رعایت میکنه.
همین ست شدن و رنگی شدن، حد شرعی اگر داره رعایت میشه من چه تذکری می‌تونم بدم؟ لزوما قصدشون جلوه‌گری که نیست.
والا کار به جایی رسیده که حد شرعی هم که رعایت نمیشه نمی تونی تذکر بدی چه برسه به این حدود! :/


هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که از مجلس زنونه بیرون میومدم که یکی از اقوام بهم گفت چون میدونم برات مهمه بهت میگم که ته آرایشت هنوز یه کم دیده میشه.(خود خانمه کاملا محجبه)
کلی تشکر کردم و دوباره رفتم پاک کردم.
حالا می‌بینم دخترهای همون خانم با وجود چادری بودن از هیچ جزئی از آرایش فروگذار نمیکنن! :/
از حرف خانمه خوشحال و ممنونم اما چرا مانع دخترهاش نمیشه؟ اینکه حتی حد شرعی هم نیست!
ای خدا...
چی شد که اینطوری شد؟
البته و ما ابری نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی.

پاسخ :

این موضوع متأسفانه همه گیر شده.
و در مورد دورهمی های خانوادگی یه دلیلش معماری ساختمان هاست که امکان سفره جدارو نمیده چون همه خانه ها کوچیک هست و عملا این کار غیر ممکن. و خدا می دونه همین ارتباطات خانوادگی تو بعضی خانواده ها چه مشکلاتی ایجاد کرده.
یکی از آرزوهام اینه که خونه ای داشتم باشم که بشه توش مهمونی بدون اختلاط برگزار کرد.

من حتی شک دارم که با تغییر نوع پوشش میشه جذب انجام داد.
مگه من، دخترخالم یا همه افراد شبیه به پوشش ما جذب نداشتن؟
اتفاقا فکر میکنم برعکسش باشه.

شیطان قدم قدم و با عنوان های جذاب جلو میاد.

البته رابطه مادر دختری فرق داره. گاهی اوقات مادرا برا این که بچه هاشون از همین حد پایین تر نره مجبورن به مدارا و البته توصیه مشاوران هم این هست و بهتره نفر سومی جز مادر و پدر در این جور مسائل تربیتی ورود پیدا کنه.

توی خانواده ما عروس ها هم معضلی هستن. عروس هایی با حجاب کمتر و یا اگر محجبه هستن با آرایش. انگار که عروس شن مجوز آرایش باشه در جمعی که نامحرم باشه!

خدا عاقبت هامون رو به خیر کنه.
پیـــچـ ـک
۰۵ دی ۰۸:۲۰
سلام
مطلبت رو قبول دارم.
 آخه فلسفه چادر اصلا رهایی از این قید و بندهاست. از ست پوشیدن، جلوه کردن، از هرچیزی جز رنگ خدایی.
 من قبلا زیر چادر، با این که رو میگیرم روسری رنگی سر میکردم اما الان رسیده به مقنعه تیره. راحت ترم. اصلا هم احساس ناشادی ندارم. قبلا این تصورم بود که ممکنه احساس غم کنم ولی این طور نشد.


پاسخ :

سلام

دقیقا همینه

البته من زیر چادر روسری رنگی می پوشم و مدل رو گرفتنم هم جوری نیست که روسری بیرون بذارم.
ولی اگر بخوام جایی برم که زیاد برخورد با نامحرم هست و احتمال کمی هست که چادرم بره کنار، تیره می پوشم.
الدوز
۲۲ دی ۱۱:۰۲
بعضی محجبه ها این روزها فقط سبک دیگه ای از مد رو به نمایش گذاشتن. 

پاسخ :

متأسفانه همین طوره
وقتی این متن رو تو اینستاگرام گذاشتم از طرف برخی از افرادی که این نوع تفکر رو در مورد حجاب دارند، مؤاخذه شدم!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان