مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

زن به مثابه حرث (1)

۱۲ نظر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ابتدا یادآوری می‌کنم که در این تحقیق به‌تمامی جوانب آیه نپرداختم و محور بررسی‌ام مفهوم شناسی واژه «حرث» با توجه به عبارت «نساؤکم حرث لکم»  بوده است. علاوه بر این‌که همین بررسی هم آغاز است بر ورود به آیه و طبعاً کامل نیست.

اما حرث چیست؟ چرا خداوند زن را به «حرث» تشبیه کرده است؟

در این آیه واژه «حرث» به شکل اسم به‌کاررفته است و اسم مکان است؛ یعنی «کشتزار»، مکانی که در آن کشت صورت می‌گیرد. با توجه به این توضیح می‌توانیم با شناخت نسبت به کشتزار در عالم خلقت وجوه تشبیه زن به حرث را بفهمیم.

بستر رشد در یک کشتزار، خاک است. خاک‌ها در طبیعت گوناگون‌اند، برخی شور، برخی آهکی، برخی اسیدی هستند با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که هرکدام دارند. برخی قابلیت رشد گیاه را در خوددارند، برخی ندارند. ظرفیت هر نوع خاکی با خاک دیگر متفاوت است و در هرکدام امکان رشد یک‌گونه از گیاهان وجود دارد. برخی می‌توانند بستر رویش یک گیاه علفی باشند، برخی برای رشد گیاهان بوته‌ای مناسب‌اند و برخی قابلیت این را دارند که بستر رشد درختان مرتفع باشند. بنابراین به زمینی «حرث» گفته می‌شود که قابلیت «رشد و رویش گیاه» داشته باشد.

۵ ۰

زن کیست؟

۴ نظر

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

عنوان این مطلب یکی از دغدغه های همیشگی ام بوده که تا پیش از نوشتن پایان نامه ام پاسخ روشنی برای آن نیافته بودم. پاسخ های زیادی وجود داشته و دارد پیرامون کیستی زن، مانند تعریف جسم زن و ویژگی های متفاوتش با مرد، تفاوت کارکرد او در تولید مثل و تفاوت های دیگری که همه از آن مطلعیم. اما هیچ کدام از این پاسخ ها برایم کافی و قانع کننده نبود. زیرادر قرآن کریم زن صرفا  با این ویژگی ها از مرد متمایز نشده است.

مهمترین آیه ای که درگیرم کرد و شد موضوع پایان نامه عبارت اول آیه 223 بقره بود، خیلی ساده، کوتاه و البته عمیق! بسیار عمیق و مهم!

نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ

زنان شما کشتزار شما هستند.

اگر زن باشیم با نگاه اولیه به آیه بهمان بر می خورد و سعی می کنیم سریع از این آیه عبور کنیم و در بهترین حالت اگر آن را توهین تلقی نکنیم، آن را جزء آیاتی قرار می دهیم که نفهمیدیمش.

البته فمینیست ها این آیه را مصداق توهین به زن می دانند!

برویم سر اصل مطلب، زن کیست؟ حرث چیست؟

شما چه فکر می کنید؟

پ.ن: سعی میکنم اینجا را هفته ای یک یا دو مرتبه به روز کنم. به حول و قوه الهی

۴ ۰
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان