مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

چند نکته از یک گفتگو

بسم الله

از آن جایی که اینجا برایم تبدیل شده به مأمنی که می‌توانم خیلی از حرف‌هایی که جاهای دیگر نمی‌زنم را بزنم. با دوستم پیرامون وقایع اخیر، اوضاع فرهنگی و دینی گفتگویی داشتم که به نظرم خوبه چند نکته رو اینجا بگم تا در موردش گفتگو کنیم.

دوستم گفت چیزی که من می‌بینم اوضاع اعتقادی اهل سنت خیلی بهتر از ماست.

من گفتم یه نفر ماه رمضان برای سفر کاری چند شهر رو رفته بود و استوری گذاشت دارم از شهرهای اهل سنت که روزه هستند میام سمت شهرهای شیعه نشین روزه خوار!

و واقعیت هم اینه

چرا؟

چون خانواده های اهل سنت تا حد زیادی شکل سنتی خودشون رو حفظ کردند و زن و مرد سرجا و نقش خودشون هستند و دین به چنین بستری نیاز داره تا عملی بشه و به کارکرد برسه (من ظلم به زنان اهل سنت و افراط‌های نا به جاشون رو نفی نمیکنم. بحثم کلیت ماجراست)

اما ما که اسم شیعه رو هم یدک میکشیم اسیر مدرنیسم شدیم. ظاهرمون ممکنه مسلمان باشه اما باطن همه ی شیعیان لزوما عین ظاهرشون نیست. و در این وضع نه زن هامون زن هستند نه مردانمون

هردو از نقش هاشون جدا شدند. (زنانی که علاقمند به اشتغالند به دلیل نیاز یا هرچه+مردانی که معیارشون برای ازدواج زن شاغل هست و...)

علاوه بر این که رفاه و راحتی شده عنصر اصلی سبک زندگی امروز

همه دنبال رفاه و راحتند

و هرچیزی که مانع هست رو کنار میزنند از جمله دین.

چون دین حداقل هایی از رنج داره که مانع راحت طلبی ماست و اگر سیستم تربیت ضد رنج باشه اساسا فرد متدین نخواهیم داشت.

البته این جدای از این بحث هست که با محدودیت و اراده میشه زندگی آسانتری داشت. و زندگی مدرن راحت و لذت بخش نیست. اما چیزی که در ظاهر گفته میشه همینه.

و نکته آخر این که به این رسیدم که مهمترین راهکار در وضع موجود حفظ متدینین هست و مقاوم سازی اعتقادیشون.

چون معتقدم تا خوبا خوبتر نشن

بدا خوب نمیشن.

نکاتی که گفتم بیشتر مصداق بلند بلند فکر کردن بود.

فلذا اگر مبهم بود من رو ببخشید

و اگر سوال و نکته ای هست در خدمتم.

۵ ۰
مرآت ..
۲۸ ارديبهشت ۲۰:۲۹

سلام.

تغییر در سبک زندگی و مخصوصاً سست شدن عقاید و اخلاقیات جامعه، مخصوصاً در بعد بی توجهی به ارکان خانواده در خانواده‌های شیعی انکار ناپذیره. اما این پدیده در بین اهل سنت هم با شدت و ضعف وجود داره. مثلاً در سیستان و بلوچستان کمترین تغییر در عقیده و سنت‌ها رو داریم. در بوشهر رتبه بعدی رو داریم. در سایر استان های سنی نشین بیشتر و در اهل سنت کردستان و شمال کشور بیشترین تغییر در عقاید و سبک زندگی را داریم.

فقط در مراعات کردن ظواهر شرعی هنوز اون جسارت و لاقیدی که در جامعه شیعی دیده میشه در بین اهل سنت دیده نمیشه.

اینها رو من خودم از نزدیک با دخترها و پسرهای سنی مذهب در چهار استان صحبت کردم و تغییرات فکری و رفتاری‌شان را شخصاً دیده‌ام .

پاسخ :

سلام علیکم
دقیقا بنده با همین رویکرد عرض کردم و دلیل ثبات عقیده بیشتر در اهل سنت رو
و طبعا اون ها هم تغییر خواهند کرد اما بیشتر منظورم نوعی مقایسه در وضعیت فعلی بود.
مرآت ..
۲۹ ارديبهشت ۱۱:۴۸

سلام مجدد.

بله، حق با شماست.

پاسخ :

سلام علیکم

ممنون از شما
هو مورو
۱۳ خرداد ۱۱:۲۷

جایی که ما زندگی می‌کنیم اهل سنت زیاده و اتفاقا مدتی پیش داشتم فکر می‌کردم با انواع و اقسام تغییرات لباسی که جامعه دچارش شده حتی جامعه مذهبی ما، اهل سنت هنوز که هنوزه پوشش‌شون همون لباس ساده سرتا پا بلنده بدون هیچ تغییری. یه چیزی مثل عبا که حتی کوچکترین تغییری تو یه قسمت از لباس نکرده! برام جالبه که اون‌ها هم تو همین فضا پیش ما زندگی می‌کنن و قطعا در معرض تهاجمات فرهنگی هستن (حالا شاید تو برخی مناطق کمتر) ولی دلیل این استقامتشون چی می‌تونه باشه!

پاسخ :

اقلیت ها، به دلیل اقلیت بودنشون و این که می دونن اگر کوتاهی کنند در جامعه حل میشن، معمولا برای حفظهویتشون بیشتر تلاش میکنند.

چه خوب شد نظر گذاشتید. دلتنگ بودم و می خواستم حال شمارو بپرسم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان