مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

نورباران

بسم اللّه النّور

این مطلب از مجموعه مطالبی است که برای خانم‌ها به شکل رمزدار می‌نوشتم. مطالبی از سبک زندگی برای خانم‌ها (به ویژه دخترخانم‌های مجرد) که می‌تواند مورد استفاده عموم هم باشد.

بازخورد شما مشخص می‌کند که بازهم بدون رمز از این دست نوشته‌ها بنویسم یا خیر.

البته ترجیحم این بود که بازهم رمزدار باشد. تا خدا چه خواهد...

.

من هم مثل همه روزهای بد دارم و روزهای خوب.

روزهایی که بدی از سر و رویش می‌بارد. پسر همسایه روی دور موسیقی گوش دادن می‌افتد و این برای من یعنی شکنجه. در خانه فلان اتفاق می‌افتد و فضا متلاطم می‌شود. نتیجه این‌ها می‌شود غصه روی غصه، توقف، حال بد، ماندن کارهایم و این یعنی شروع یک دور باطل حال بد، کارهای انبار روی‌هم و ...

ظلمت روی ظلمت...

نمی‌دانم چه حکمتی است که تا حالم خوب می‌شود برای از سر گرفتن کارهایم، موانع پشت‌هم جلویم سبز می‌شوند! از بیماری ناخواسته گرفته! تا دعوای نیمه‌شب همسایه و از خواب پریدن و آشفته شدن و بیدار شدن با آژیر آتش‌نشانی که آمده به داد همسایه دیگر در کوچه برسد! و تپش قلب و اضطراب و خستگی جسم و روحی که همراهم می‌شود و یادش می‌رود قرار بود امروز به هزار کار نرسیده و تصمیم جدید برسم!

این موانع برای همه‌کارهای خوبم هست. برای نماز اول وقت که مثلاً سروقتش یکجایم زخمی می‌شود و حالا کی خونش بند بیاد! ، موقع مطالعه که مادرم یادش می‌افتد بیاید سراغم به حرف زدن و از کارها و تلفن‌ها و خاله و دخترخاله بگوید و و و...

به نظرم منشأ همه این موانع و حال‌های بد شیطان است، مگر نه خدا که نمی‌خواهد به ‌خوبی‌ها نرسم.

دیروز به خدا گفتم، خدایا دوباره نه! چون همه‌چیز مهیا بود برای دوباره افتادن!

وقتی به خدا پناه بردم و گفتم خدایا نه، شروع کردم به گفتن ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» گفتن.

و ذکر نور است مقابل همه تاریکی‌هایی که شیطان وارد زندگی‌مان می‌کند. نتیجه این پناه بردن این شد که به لطف خدا واقعا حالم بهتر شد و لبم به خنده گشوده و انرژی رفته بازگشت.

دوست‌ دارم از این به بعد هر وقت وجودم رو به تاریکی رفت آن را با نورهایی که خدا در اختیارمان قرار داده، نورباران کنم.

قرآن خواندن نور است،

وضو نور است،

ذکر نور است،

حضور در مجالس خوبان و مسجد که خانه خداست نور است.

همه این‌ها فضای زندگی را برایمان روشن می‌کند و نورانی.*

امیدوارم در متن مشکلاتی که حتی حواسمان به خدا نیست یادمان نرود که نیاز به نور باران داریم!

.

در روانشناسی غربی به نور می‌گویند انرژی مثبت! و به ظلمت انرژی منفی!

اما من ترجیحم به گفتن نور و ظلمت است. همه اعمال و افکار و نیات ما یا نورند یا ظلمت.

نا امیدی جنسش ظلمت است و امید نور

نیت بد تاریکی است و نیت خوب نور

عمل خوب نور است و عمل سوء ظلمت

حسن خلق وجود خودمان و دیگران را نورانی می‌کند و بداخلاقی خودمان و فضا را ظلمانی می‌کند.

.

در انتها چند ذکر و دعا و آیه که از استادم یاد گرفتم و خودم بعضی‌هایش را انجام دادم و اثرش را دیدم، تقدیم می‌کنم.

✅اول همین ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» که در متن گفتم،  برای رفع هم‌وغم و بهتر شدن احوال بسیار مؤثر است.

همچنین به دلیل ماهیت این ذکر و معنای آن، برای برطرف شدن خمودگی و خستگی هم بسیار مؤثر است.

✅خواندن چهل مرتبه سوره انشراح که حدود یک ربع زمان می‌برد، برای شرح صدر، باز شدن دل و رفع دل‌گرفتگی مؤثر است. کاملاً تضمینی!

✅خواندن معوذتین (سوره‌های فلق و ناس) برای آرام کردن فضایی که در آن عصبانیت و دلخوری است مؤثر است. کلاً برای رفع وسوسه و مکاید شیطان اثربخش است.

✅فرستادن صلوات هم برای دفع عصبانیت و آرام کردن فضا مؤثر است.

✅خواندن نماز جعفر طیار  هم به لحاظ اثربخشی، جدای از تأثیر برای گرفتن حاجت، بسیار در سبکی حال آدم و خوب شدن آن مؤثر است. اسمش هم بد دررفته، زیاد زمان‌بر نیست. نهایتا نیم ساعت وقت می‌برد.

✅یکی از دلایل مشکلات پشت سر هم به دلیل گناه است که استغفار زیاد (سیل استغفار) موانع را برطرف می‌کند. از استادم به نقل از یکی از علما ختم سی هزار استغفار را به این شکل شنیدم، سه روز متوالی روزی ده هزار مرتبه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» یا ده روز روزی سه هزار مرتبه تا تعداد سی هزار کامل شود.

اگر نخواستید زیاد بگویید، هفتاد مرتبه استغفار بعد نماز عصر بگویید که جزء تعقیبات آن است.

✅یک نماز آمرزش گناهان هم در مفاتیح‌الجنان هست، دو رکعت هر رکعت حمد و شصت مرتبه سوره توحید که این نماز هم در سبکی احوال و رفع موانع مؤثر است.

 

 

*از نورهای دیگری که میشناسید و اینجا ننوشتم در نظرات بنویسید.

پ.ن: ذکر به تنهایی کافی نیست ولی به حرکت ما سرعت و کیفیت می بخشد. گاهی عملکردش شبیه سوییچ است برای روشن کردن موتور خاموش وجود ما.

پ.ن ۲: با تجربه شخصی به این نتیجه رسیدم که تاثیر اذکار و ادعیه، بسیار به نیت ما و حسن ظنمان نسبت به اثربخشی آن ذکر دارد.

۱۰ ۰
ناشناس
۲۹ فروردين ۱۸:۲۰
فکر می کنم چیزی پیش از همه ی اینها نیاز است و آن انگیزه است. انگیزه ی حرکت و نشاط زندگی که اگر نباشند خمودگی و خستگی روحی به انسان اجازه ی حرکت نمی دهد.

پاسخ :

انگیزه نیاز هست.
اما منشاء انگیزه چیست؟
کیست؟

این خداست که به ما انگیزه میده.
یعنی اگر از خدا بخوایم به ما انگیزه بده نمیده؟

قطعا میده.
برای پیدا کردن انگیزه هم باید افق نگاهمون رو بالاتر ببریم.
مثلا حرکت برای رسیدن به دنیا برای انسان مومن انگیزه خیلی کوچیک و حقیریه.

البته سلامت جسم و اعتدال مزاج هم در سرحالی و انگیزه داشتن مؤثره. اصلاح مزاج واقعا کمک کننده است در این زمینه
پا ییز
۲۹ فروردين ۲۲:۳۶
می دونی نظرم اینه هرچیزی اندازه ی خودش

پاسخ :

ذکر و دعا؟
بله قطعا

اما خیلی از امثال من متاسفانه یادمون میره نیاز به نور داریم تا هم مسیر برامون روشن باشه هم انرژی داشته باشیم برای حرکت کردن.
پیـــچـ ـک
۲۹ فروردين ۲۲:۳۷
سلام
خیلی خوب بود. منم واقعا این روزای خمودگی وخستگی رو دارم.
میفهمم. 
من ذکر تسبیحات حضرت زهرا رو میگم. گاهی فقط خیلی بی تعارف و عادی با خدا درد دل میکنم.
به نظرم مهم اینه که با خدا ارتباط بگیریم. هرچند کیفیت رابطه با خدا با این اذکار بیشتر میشه.

پاسخ :

سلام

خوب خوندید و ممنون از خدا که توفیق نوشتنش رو پیدا کردم.

حرف زدن و ارتباط دائم با خدا و امام زمان خیلی مهمه.
رئوف ..
۲۹ فروردين ۲۳:۱۶
خوب بود. استفاده کردم.

علاوه بر ادعیه و اذکاری که فرمودید، صبح خیزی و برنامه داشتن و نظم پذیری و مراعات حقوق دیگران هم از رموز موفقیت آدم هاست که در بهره وری و سامان یافتن روزمرّه های زندگی نقش مستقیم دارند.


پاسخ :

سپاس که مطالعه کردید.
بله مواردی که گفتید خیلی موثرند. خدا کمک کنه عامل باشیم.
پا ییز
۳۰ فروردين ۰۰:۱۵
من باهاتون مخالفت نکردما 

اما مامان خودم صبح تا شب سرش تو دعا و نماز و... است اما خیلی هم آرامش نداره 
منظورم اینه نباید انتظار معجزه داشته باشیم و باید در کنار دعا تلاش های مربکط به اون جنبه رو هم بکنیم 
نمی دونم چجوری مطلبمو خوب بگم 
منظورم تنبلی هم نیست 
نمی دونم گاهی منبع عدم آرامش ما عدم درک مقابله گاهی دانای کل دونستن خودمون یا دیگریه یا هر چیزی 

پاسخ :

بله، متوجه منظور شما هستم.

دعای بدون روح اثر نداره، برای همین توی پی نوشت نوشتم ذکر و دعا به تنهایی کافی نیست.
و به همین دلیل ما سفارش شدیم به نماز با حضور قلب، چون حضور قلب نباشه از اثرگذاری اون نماز کاسته میشه.

موافقم که گاهی دلیل عدم آرامشمون خودمونیم، یا عدم مهارت کافی در ارتباط و...
برای همین این همه حدیث و روایت داریم برای یاددادن چهارچوب ارتباطات متقابل، مثل این کلام حضرت علی علیه السلام، هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. وقتی این اصل رو خودمون یا دیگران رعایت نکنن تبعات و مشکلاتی داره.

اما ذکر و دعای صحیح با توجه، از سر معرفت و نه تعبد صرف، واقعا کمک کننده است.
پلڪــــ شیشـہ اے
۳۰ فروردين ۱۰:۴۲
چه قدر نیاز داشتم به چنین چیزی. 
:*

ممنونم عزیزم

پاسخ :

خداروشکر که براتون مفید بوده

خواهش می‌کنم خانوم
مرتضا دِ
۳۱ فروردين ۱۶:۳۲
بقول یکی از دوستام مطلب دلسوزانه ای بود :)
خدا خیرتون بده...

پاسخ :

خداروشکر که این طور بوده
زنده باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان