مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

زن به مثابه حرث (۲)

بسم الله الرحمن الرحیم

برای یادآوری لطفاً مطلب گذشته را مطالعه بفرمایید.

در مطلب قبل به‌اختصار ویژگی‌های کلی کشتزار در عالم خلقت اشاره شد.

اما وجه تشبیه زن به حرث در قرآن کریم چیست؟

همان‌گونه که کشتزارها و محصول آن متفاوت‌اند، زنان هم اختصاصات و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. برخی وجودشان طیب است و برخی خبیث، برخی قابلیت رشد و رویش نسل طیب مؤمن را در دامن خود دارند و برخی وجودشان شوره زاری است که «لا یخرج الا نکدا» (اعراف ۵۸) و جز خس و خاشاک و نسلی ناپاک چیزی تحویل اجتماع نمی‌دهند.

از طرف دیگر بذرها گوناگون‌اند و قابلیت‌های متفاوت دارند. نطفه‌ها هم مانند بذرها واجد ویژگی‌های متفاوتی هستند. اگر بذری که قابلیتش گندم شدن است در خاکی که قابلیت رشد یک درخت تنومند دارد کاشته شود، به آن خاک ظلم شده است چون امکان بروز و ظهور تمام قابلیتش از آن گرفته‌شده .

از طرف دیگر اگر بذر یک سرو در خاکی که قابلیتش رشد گیاهان علفی است کاشته شود به آن بذر ظلم شده چون یک خاک سطحی ضعیف امکان فراهم کردن بستر رشد بذر سرو را ندارد.

ازاین‌رو، بذر و خاک، باید قابلیت‌هایشان باهم تناسب داشته باشد. به همین دلیل در روایات ما خطاب به مردان گفته‌شده است که نگاه کنید چه مادری برای فرزندتان انتخاب می‌کنید. و در آیه 63 سوره واقعه خداوند می‌فرماید: «أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُون‏» آیا آنچه را کشت می‌کنید ملاحظه کرده‌اید؟

کشتزار کشاورز دارد و مرد حارث/کشاورز حرث وجود زن است. اگر کشاورز قابل نباشد و کارآمدی لازم را نداشته باشد کشتزار را ضایع و فاسد می‌کند و این مصداق ظلم به زن است. همان گونه که کشاورز وظایف کاشت، داشت و برداشت را در مزرعه خود به عهده دارد وظیفه مرد نیز احیاء، حفظ و بارورسازی حرث وجود زن است و اگر در هرکدام از این موارد کم گذاشته شود مصداق ظلم به زن خواهد بود.۱

به همین دلیل در روایات ما به کفویت ایمانی زن و مرد برای ازدواج تأکید بسیار شده است.

کاشت داشت و برداشت در کشتزار قاعده و قانون دارد. هر زمان امکان کاشت و برداشت نیست و هر خاکی مناسب رشد و رویش هر بذری نیست. فرآیند تولید نسل نیز قاعده و قانون دارد و اگر ضوابط آن رعایت نشود فساد و هلاکت حرث/زنان و نسل/فرزندان۲، رقم خواهد خورد. ضوابط فرزند آوری که شروع آن با ازدواج برای داشتن نسل طیب حلال‌زاده است به جزئیات در روایات ما آمده است. اموری که امروزه کمتر کسی آن را رعایت می‌کند و موجب این آشفتگی تربیتی در نسل امروز شده است.

بنابراین عبارت«فَأْتُوا حَرْثَکُمْ‏ أَنَّى شِئْتُم‏»  پس، از هر جا [و هرگونه] که خواهید به کشتزار خود [در] آیید (در آیه ۲۲۳ سوره بقره)، مقید به قید «اقتضائات حرث» است و ضوابط ورود به حریم آن، نه این‌که خارج از این حدود بتوان ورود به حریم زن را مطلقاً آزاد دانست.

از سوی دیگر کشتزار حریم دارد و کشتزار بی حریم که هر متجاوزی امکان ورود به آن را دارد دیگر کشتزار نیست و قابلیت خود را برای رشد و رویش نسل پاک از دست می‌دهد. زن مؤمن در قرآن کریم محصن است و حریم دارد است، دختر مؤمن پیش از ازدواج در حصن و حفظ پدر است و پس از ازدواج در حصن شوهر در می‌آید. البته هر زن و مرد مؤمنی حریم دارند اما حریم زن بالاتر و والاتر از حریم مرد است و اول محافظ این حریم خود زن است و بالاتر از آن خدا محافظ حرمت حریم وجود زن مؤمن است. به همین دلیل آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند حجاب زن حق‌الله است.


۱- مدتی است برخی پسران شرط ازدواجشان فرزنددار نشدن است! این موضوع خلاف مقتضای ازدواج است و شرطی باطل و مصداق ظلم به زن. اما در فقه ما به شروط باطل از جانب مرد پرداخته نشده است.

۲- سوره بقره آیه ۲۰۵: وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ.

۲ ۰
صحبتِ جانانه
۲۲ آذر ۲۳:۲۴
سلام
خیلی خوشحالم ادامه دادین
مطلب مفید و مورد نیازیست

پاسخ :

علیکم السلام

سلامت باشید.
خداروشکر که دوباره توفیق نوشتن پیدا کردم.
لطف داربد و ممنونم که همراهید.
ترنم
۲۳ آذر ۰۴:۱۷
سلام علیکم
یادمه یه بار از حضرت آقا استفتا کردم.
مرد می تونه بچه نخواد ولی زن نمی تونه.

پاسخ :

علیکم السلام
سرچ کردم در این مورد، نظر امام در تحریر این بود که کراهت داره مرد از بارداری همسرش جلوگیری کنه و البته زن بابت این موضوع حق طلاق پیدا میکنه همین طور که مرد در صورت جلوگیری همسرش از بارداری حق طلاق یا ازدواج مجدد پیدا میکنه..
اما باید این موضوع توسط فقها مورد بررسی فقهی دقیق قرار بگیره.
چون مادری حق مسلم زن هست و ویژگی اصلی حرث بودن زن باروری و مادری است.

بعدا نوشت: البته منظور من در پی نوشت در مورد شروط ضمن عقد بود، یعنی شرط عدم فرزند توسط مرد که در عقدنامه ثبت نمی شود اما این شرط پیش از ازدواج میان این دو نفر گذاشته شده است. نه حین زندگی.
دختـرِ بی بی
۲۳ آذر ۲۲:۳۲
سلام علیکم
امکانش هست آدرسی رو که برام گذاشتید در پست بزارم؟

پاسخ :

علیکم السلام

بله انتشار لینک های وبلاگ صالحات مانعی نداره
دختـرِ بی بی
۲۴ آذر ۱۳:۵۲
سپاسگزارم:)))

پاسخ :

خواهش میکنم
من از شما ممنونم برای بازنشر لینک
رئوف ..
۲۷ آذر ۱۰:۰۷
جزاءک الله خیراً

پاسخ :

متشکرم
ضحی
۰۳ دی ۲۲:۱۶
سلام

ممنون بابت مطلب تون

منبع این پست تون تفسیر تسنیم؟

این وجه شباهت ها که فرمودید ، درست.اما ممکنه ذوقی باشه... البته اشکالی نداره... اما میخوام بگم از کجا معلوم هدف قرآن از تشبیه به حرث همین باشه؟؟؟

شما چند تا وجه تشبیه گفتید و بعد بر این اساس نتیجه گرفتید پس انی شئتم مطلق نیست و قید داره. آیا موید قرآنی هم داره؟

پاسخ :

سلام خواهش میکنم.

این پست و مطلب گذشته خلاصه ای بسیار اجمالی بود از کل پایان نامه. چون متن اصلی ثقیل و سنگین بود نخواستم به اون شکل در وبلاگ بیارم. پست های آتی با منبع هستند و منبع پست بعدی تفسیر تسنیم هست.

این مجموعه مطالب خلاصه‌ی پایان نامه حقیر هست و انجام مطالعات قرآنی باید از طریق روش تحقیق صورت بگیره تا خدای نکرده نظرات شخصی بر آیات وارد نشه.
این ها بیشتر بر اساس دیدگاه تفاسیر هستند و تأیید استاد راهنمام که استاد علوم قرآن هستند.
قرآن داری بطون زیادی هست که کسی مثل من از درکش عاجز هستن. قطعا حرف های بنده در مورد این آیه ناقص هست و نیاز به تکمیل داره و عرایض بنده منحصر هست در ظاهر آیه نه باطن و حکمت های عمیق و عرفانیش.

در مورد نکته آخر، مؤید قرآنیش خود آیه است. ابتدای آیه ویژگی حرث بودن زن مطرح شده و سپس انی شئتم. یعنی با حرث و اقتضائاتش انی شئتم. و اگر قرار بود انی شئتم مطلق باشد نه صفت حرث بودن زن در ابتدا می آمد و نه قید تقوا در انتهای آیه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان