مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

زن به مثابه حرث (۴) از حیث چیستی

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش از آیت‌الله جوادی آملی، صاحب تفسیر مواهب الرحمان فی تفسیر القرآن نیز نسبت به تفاسیر مفسران پیش از خود نگاه جامع‌تری به آیه داشته‌اند. ایشان «حرث» را منشأ حیات دانسته و ویژگی‌های حرث را ازاین‌جهت موردتوجه قرار داده‌اندو به بیان و تبیین امور خارجی مرتبط با حرث و لزوم اجتناب از ضرر رسانی به حرث و وجوب رعایت همه‌ی امور نسبت به حرث پرداخته‌اند.

الحرث یعنی آماده کردن زمین برای بذر پاشیدن و کاشتن آن و حرث بر محروث اطلاق می‌شود قال الله تعالی (أن اغدوا علی حرثکم ان کنتم صارمین ( القلم 22) و قال تعالی ( و یهلک الحرث و النسل) (بقره 205)

اول: انسان همان‌طور که به کشت نیاز دارد زیرا منشأ به وجود آمدن زندگی و بقای آن است و به زنان نیز احتیاج دارد چون آن‌ها منشأ بقای و دوام نسل هستند و اگر آن‌ها نباشند انسان و زندگی از بین خواهد رفت.

دوم: کشاورز ویژگی‌های کشت را ازنظر زمان و مکان در نظر می‌گیرد و می‌داند هر زمینی برای کشت مناسب نیست و در هرزمانی نیز نمی‌توان برای کاشتن اقدام کرد و لذا در زنان نیز به این نکته باید توجه کرد و این مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی زناشویی است و بدون در نظر گرفتن آن عطوفت و مودت و محبت بین زوجین شکل نمی‌گیرد و اسلام و عقل نیز به این امر توجه ویژه‌ای داشته است.

سوم: لزوم توجه به ویژگی‌های خارجی در کشت ازلحاظ آبیاری و حفظ از حوادث آسمانی و بلایای و غیره .... ، کسی که می‌خواهد زنی را برای زندگی و هم‌بستر شدن برگزیند، باید حالات زنان را درک کند و فقط به ویژگی‌های خارجی مثل زیبایی و پول توجه نکند، چون این موارد باعث سعادت زندگی زناشویی و تربیت صحیح اولاد نمی‌گردد.

چهارم: وارد نکردن آنچه به زمین ضرر می‌رساند مثل زیادی آب و یا زیادی بذر برای سودرسانی سریع‌تر که این موارد باعث ضرر رساندن زودهنگام می‌شود و لذت بردن از زنان نیز همین شرایط را دارد.

پنجم: همان‌طور که توجه به بذر در کاشتن ازلحاظ حفظ و رشد آن مهم است، مراعات زن و آنچه در رحم اوست از حیث بذر انسانی حائز اهمیت است و لذا جامعه‌ی انسانی برای بقاء و دوام نسل به زنان نیاز دارند همان‌طور که باقی ماندن دانه‌ها به زمین کشت نیاز دارند، به دست آوردن غذا برای انسان برای حفظ زندگی اوست. خداوند تبارک‌وتعالی همان‌گونه که در وجود مرد ماده‌ای اصلی را قرار داده است، رحم زن را نیز محل به وجود آوردن و نشأت گرفتن انسان‌ها قرار داده است، پس درنتیجه هر یک از زوجین مکمل و کامل‌کننده دیگری است و دیگری را در رفع نیازهایش یاری می‌کند و این‌چنین است که خداوند بین آن دو مودت و مهربانی را قرار داده تا شرعاً به هم خدمت کنند.  

ششم: کشاورز بر زمین خود احاطه دارد و شرایط آن را ازلحاظ تعمیر و استفاده از آن بررسی می‌کند، زیرا کشت وسیله‌ای برای باقی ماندن آن هست ولی این مسئله محدودیت زمانی خاصی ندارد، همچنین مرد نیز همین‌گونه است و برای به دست آوردن لذت از همسر خویش در هر زمان و با هر شرایطی که شرع آن را جایز دانسته می‌تواند با او باشد.

هفتم: شادی و نشاط زمین، سرسبزی و زیادی محصول علت خوشحالی کشاورز و انبساط خاطر او می‌شود و همچنین زیبایی زن و نظافت او نیز، موجب شادی مرد و میل او به زندگی زناشویی می‌شود.

ازآنجاکه اعطای این حق استفاده به‌صورت مطلق به مرد داده‌شده و اوست که باید مواظب حقوق زن باشد،لذا خداوند آنان را به تقوا او کرده و از مخالفت نیز بیم داده و به مؤمنین نیز بشارت داده است.*

ایشان از معدود مفسرینی بودند که اقتضائات کشت و زرع را با ویژگی حرث بودن زن تطبیق دادند.

در مورد نکته هفتم این را اشاره کنم که بر اساس شواهد قرآنی و روایی انبساط و آرامش در خانواده می بایست دو طرفه باشد و مرد به مثابه حارث موظف است شرایط آن را از جمله ایجاد امنیت، حمایت و تأمین نیازهای زن را ایجاد و فراهم کند.

در مطالب آتی مطالبی از دیدگاه مفسرین معاصر دیگر خواهد آمد.

پ.ن: بنده فردا عازم سفر هستم و پس از بازگشت نظرات تأیید خواهند شد. ان شاء الله


* تفسیر مواهب الرحمن، آیت الله موسوی سبزواری، ج ۳، ص ۳۶۴

۲ ۰
لوسی می
۰۸ دی ۱۱:۰۵
سفر به سلامت ^_^

داشتم فکر می‌کردم آیا اصلا حرث را بهره‌ای از محروث هست؟

پاسخ :

ممنونم عزیزم

قطعا هست.
اما این که از چه جهتی و چگونه موضوع مهمیه.
لوسی می
۰۸ دی ۱۱:۱۲
زمین که از محصول بهره نمی‌بره و بهره تماما از آنِ کشاورزه.
تنها بهره‌ای که من با علم ناقصم میدونم زمین می‌بره، حفظ قدرت باروری است! که اون هم در جهت منفعت کشاورزه.
و محروث خودش یا باز باید حرث شود یا حارث!
مگر اینکه بپذیریم که مثال حرث مثالی همه‌جانبه نیست و در جوانب مَثل‌ها هم استثنائاتی هست که در اون صورت خیلی از استدلالاتِ این مباحث از مثالهای قرآنی زیر سوال خواهد رفت.
بسیار مایلم نوشته‌هاتون رو بخونم بلکه چیزی دستگیرم بشه. :)

پاسخ :

یکی از بهره های زمین از محصول حفظ حیات و ثباتش هست.
مثل گیاه روی خاک که باعث حفظ ثباتش میشه و خاک خالی از گیاه فرسایش پیدا می کنه.

در مورد قضاوت نسبت همه جانبه نبودن مثال، نیاز به علم و معرفت بیشتری هست. چیزی که من فهمیدم این بود که همه ی جوانب حرث و هرچیزی که در طبیعت در این رابطه وجود داره رو نمیشه کاملا به نسبت زن و مرد تطبیق داد. و صرفا بخش هایی از ویژگی های حرث در طبیعت با بخش هایی از ویژگی های زن قابل تطبیق هست.

شما لطف دارید و ممنونم که همراهید.
ضحی
۱۱ دی ۱۰:۲۸
سلام علیکم.

ابتدا دعای عاقبت به خیری میکنم از بابت مطرح کردن چنین بحثی. 

ان شاءالله بعد از پایان امتحانات ببیشتر در این باره میخونم.

اما سوال:

اگر نظر ایشان در رابطه با حرث همین پست شماست یعنی بیشتر نیست، یه سوال دارم؟

فقط مورد اول شباهت اساسی ست و بقیه شباهت ها درزمینه اخلاقی ست که حواستون باشه!
مرد هم اگه نباشه اساسا تولید نسلی صورت نمیگیره پس شباهت قوی ای نیست. آنچه که من از بحث ایشون فهمیدم: بیشتر به جنبه تولید نسل و حواشی آن پرداختند که زن مناسب انتخاب کنید و ..... به عبارتی نظر تک بعدی دارند.
درسته؟ 

پاسخ :

علیکم السلام

ممنونم. شماهم عاقبت به خیر باشید.

نظر ایشون تقریبا همین هست، ولی هر مفسر از منظری به این آیه نگاه کرده و نمیشه گفت یک مفسر به همه جوانب آیه ورود پیدا کرده. این موضوع در مورد همه مفسرین صادق هست، حتی در مورد علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی.

با نظر شما که فقط مورد اول رو در مورد شباهت گفتید موافق نیستم. ایشون به اقتضائات حرث که در طبیعت وجود داره اشاره کردند و این آیه رو شرح دادند.


ترنم
۱۱ دی ۱۶:۴۱
کشاورزی رو به شکل خرده زمین های فعلی نبینید، یه نظام فئودالی رو تصور کنید. اونوقت بهره مال خداست، زن حرثه مرد هم ....;-)

پاسخ :

آیت الله مصطفوی در تفسیر روشن هم نگاهی نزدیک به همین نگاه شما داشتند. و حرث رو بهره گرفتند و محصول عمل.

اما من زیاد نتونستم نظرشون رو بپذیرم. چون حرث اینجا اسم مکان هست.

ولی اگر کلی نگاه کنیم حرف شما صحیحه. زیرا محصول حرث هم زن هست و هم مرد.




ترنم
۱۷ دی ۲۳:۰۷
سلام آبجی
شاید قواعد نگارشی رو رعایت نکردم که منظورم منتقل نشد.
منظورم این بود که اگه زراعت تحت یه نظام فئودالی رو تصور کنیم، محروث و بهره متعلق خواهد بود به بزرگ مالک، که تو قصه ی ما می شه خدا جون، حرث و زمین کشت و کار هم می شه زن، و مرد هم می شه همونی که خصوصی عرض کردم خدمت تون!

پاسخ :

سلام

بله متوجه منظورتون شدم.

حارث هم اصالتا خداست.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان