مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

زن به مثابه حرث (۵)

بسم الله الرحمن الرحیم

دکتر محمدعلی انصاری در کتاب «زن از منظر قرآن کریم» در بخش «نقش‌های ویژه‌ی زن در زندگی» به آیه‌ی 205 سوره‌ی بقره اشاره می‌کنند و نکاتی را بیان می‌دارند:

نکته‌ی اول این است که قرآن تلاش در زندگی و ارتباط زن و مرد با یکدیگر را با تعبیر حرث و کشاورزی گوشزد می‌کند.

نکته‌ی دومی که فهمیده می‌شود این است که زمانی که بحث کشتزار مطرح می‌شود بحث انتخاب هم پیش می‌آید. به‌عنوان‌مثال برای انتخاب یک زمین کشاورزی مناسب، شرایط کشت، درجه‌ی حرارت هوا، میزان بارش، نحوه‌ی تابش نور، حالت بذر کشت‌شده، نوع خاک و ... مطرح است. خداوند با این تعبیر زیبا به‌گونه‌ای حساسیت‌های انتخاب ابتدایی ازدواج را بیان می‌کند. شما دقت کنید و تناسب‌ها را هم رعایت نمایید. قرآن، تناسب اجتماعی، خانوادگی، فکری، ایمانی، اخلاقی را با کلمه‌ی حرث گوشزد می‌کند و این تعبیر را به نحوی اجتماعی، اخلاقی و لطیف به ذهن می‌آورد.

نکته‌ی سوم این‌که هنگامی‌که در کشاورزی حالت اختصاصی وجود داشته باشد، تلاش اجتماعی و توفیق بیشتری ایجاد می‌شود؛ درنتیجه روحیه‌ی امید در انسان افزایش می‌یابد. در حقیقت این تعبیر قرآن عامل موفقیت در زندگی را تخصیص در همسری معرفی می‌کند؛ یعنی زنان نمی‌توانند همسران متعدد داشته باشند.

چهارم اگر بحث کشت و زرع است، کسی زمین کشاورزی را بدون نگاهداری و تعهد و تلاش در نظر نمی‌گیرد. بنابراین قرآن با این تعبیر مسئولیت‌ها و تعهدات مردان در قبال تأمین هرگونه امنیت زنان در محیط خانواده را مشخص می‌کند.

پنجمین نکته این مطلب را به ذهن می‌رساند که مزرعه‌ی خموده و پژمرده مزرعه نیست. اگر زیبایی، طراوت و شادابی در مزرعه باشد، حرثٌ لکم خواهد بود.


منبع: زن در قرآن کریم، محمدعلی انصاری، ص ۱۴۵

۱ ۰
لوسی می
۲۱ دی ۱۵:۴۸
این خوب بود ^_^

پاسخ :

خداروشکر

دکتر انصاری شهر شما هستن. اگه تونستید از جلساتشون استفاده کنید.
ضحی
۲۱ دی ۲۰:۳۱
منم با خانم لوسی می موافقم....
قشنگ بود.

پاسخ :

الحمدلله

من کلا مباحث دکتر انصاری رو در قرآن دوست دارم.
بسیار نگاه دقیق و ظریفی دارند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان