مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

حرث، أرض، earth

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

 

تا به اینجا خلاصه‌ای گفته شد از آیه «نساؤکم حرث لکم» و تفاسیر گوناگونی که مبنای این مجموعه نوشته‌هاست برای فهم معنای «حرث» بودن زن.

علاوه بر تفاسیر، می‌توان جایگاه مفهوم «حرث» را در ریشه‌شناسی واژگانی، فرهنگ اساطیر و ادیان دیگر نیز موردمطالعه قرار داد.

وقتی اولین بار خدمت آقای دکتر ابوالفضل خوش‌منش برای درخواست راهنمایی پایان‌نامه رفتم، به دلیل کتاب خوب ایشان  بود با عنوان «زن سیمای زندگی در دین و اسطوره» .

یکی از مهارت‌های ایشان در علوم قرآنی، ریشه‌شناسی واژگان در زبان‌های گوناگون است. ایشان گفتند واژه «حرث» عربی احتمالاً با ریشه واژه «earth » در زبان انگلیسی مرتبط است.

خودم سراغ مطالعه این ارتباط رفتم و متوجه شدم واژه‌های ارض و earth  (زمین) به لحاظ ریشه‌شناسی به هم نزدیک است. اما در مورد حرث به دلیل این‌که واژه کمتر شناخته‌شده‌ای است، چیزی نیافتم.

کلاً اگر کسی از منظر زبان‌شناسی وارد مفاهیم قرآنی شود چیزهایی می‌یابد و می‌فهمد بس شگفت‌انگیز! (یهودی‌ها درزمینهٔ زبان‌شناسی و رمزهای واژگانی متخصص‌اند!)

در مطالب قبلی گفتم که «حرث» یعنی زمین حاصلخیزی که قابلیت زایش و رویش دارد.  زمینی که می‌تواند بستر مناسبی برای به فعلیت رسیدن قوه درونی بذر باشد.

رحم زن هم ازاین‌جهت حرث است که قابلیت زایش و رویش دارد و می‌تواند بستر رشد و نمو جنین و به فعلیت رسیدن قابلیت‌های نطفه باشد. 

در طبیعت، حرث/کشتزار پیش‌ازاین که آمادگی کشت داشته باشد ارض است. یعنی زمینی که امکان باروری ندارد. رحم زن پس از بلوغ می‌شود حرث که امکان باروری پیدا می‌کند.

اگر به خاطر داشته باشید در این مطلب به نقل از تفسیر تسنیم عرض کردم «رها کردن حرث که به‌صورت موات یا بایر درآید مطابق ساختار اصلی آن نیست؛» این یعنی فرآیند بالعکس تبدیل ارض به حرث که می‌تواند یکی از عوامل «فساد و هلاکت حرث و نسل» (205 بقره) باشد.

اگر زنی عقیم بود، رحم او حرث نیست، و اگر مردی عقیم بود، توانایی بارورسازی و به‌نوعی احیای حرث/رحم وجود زن را ندارد.

این توضیحات خلاصه را بگذارید کنار نکات اول این مطلب یعنی واژه‌های حرث، أرض و  earth

اگر کمی نمادشناسی بدانید، می‌دانید که شخصیت زن در یک فیلم سینمایی، نماد سرزمین است. اگر زنی به تصاحب مردی در آمد، یعنی آن سرزمین به تصاحب طرف مقابل درآمده است و بالعکس.

ریشه این نماد در اساطیر است. زن در ادیان و اسطوره‌ها، نماد زمین بوده است.

در ادیان کهن و باورهای اساطیری زمین منشأ حیات و رویش و زایش است و زن هم ویژگی‌های زمین را دارد و منشأ حیات و زایش نوع بشر است.

« تاکنون باورها و آیین‌های  فراوانی  مربوط  به  زمین، خدایانش  و به‌خصوص " میهن- مادر" یا " مام میهن" در مقیاس‌های  جهانی آن‌ها به دست ما رسیده است. زمین که به یک معنا  پایه و اساس  کیهان محسوب می‌شده، تجلی‌گاه مذهبی بااهمیتی بوده و بارها پرستیده شده است. »[1] 

در عمده‌ی ادیان و اساطیر کهن، الهه‌ها و ایزد بانوان مربوط به زمین، مؤنث‌اند، که ناشی از شباهت و ویژگی‌های زن و زمین در حیات‌بخشی و باروری است.

«نظر به اینکه در روزگاران بس کهن و پیش از آشکار شدن علت فیزیولوژیک آبستنی در زن، بشر می‌پنداشته این امر از طریق نیروهای طبیعی یا تماس زن با شیئی یا جانوری از محیط کیهان پیرامون انجام می‌پذیرد به زن به‌صورت موجودی بسیار نیرومند و زاینده و پرورش‌دهنده موجود دیگری می‌نگریستند. 

بشر این نیروی زایش در زن را در زمین نیز می‌دیده است، انسان پیش‌ازتاریخی وجود کوه‌ها و دریاها و دره‌ها و رودخانه‌ها را با نیروی فرزند دار شدن زن یکی می‌دانسته.  میرچا الیاده معتقد است که هر نوع زیست و حیات به نیروی باروری زمین امکان‌پذیر است و هرچه از زمین سر می‌زند و می‌روید زنده است و پس از پایان بهره‌ی زندگانی که به او تعلق دارد مجدداً برای ولادت دیگر به زمین بازمی‌گردد. از میان عناصر گیتی، چون زمین، ماه و آب به نظر می‌رسد که زمین بیش از هر عنصر دیگری، در گمان انسان پیش تاریخی به جنس زن مرتبط بوده است. 

به همین سبب زمین در نزد بسیاری از اقوام و در نزد بیشتر اساطیر جنبه مادری پیداکرده است و مادینه انگاشته شده است. و به‌این‌علت است که وطن، مادر تلقی می‌شود.» [2]

 

 


[1] زن سیمای زندگی در دین و اسطوره، ابوالفضل خوش‌منش، ص 169

[2] تحلیلی مردم‌شناختی کارکرد ایزد بانوان در ایران باستان، آزاده آقارضا کاشی، ۱۳۹۲، ص ۵۲

۶ ۰
ضحی
۲۵ فروردين ۱۳:۰۳
سلام.
میتونم بپرسم چرا پایان نامه تون در ایران داک نیست؟

پاسخ :

سلام
برای این که دفاع کردم
اما هنوز نسخه نهایی رو تحویل دانشگاه ندادم.
مرتضا دِ
۲۵ فروردين ۱۹:۲۴
امیدوارم پایان نامه تون هم همینقدر روان و خوندنی باشه
+قشنگ بود 🤛 🤜

پاسخ :

پایان نامه لحن سنگین و علمی داره.
اینجا سعی کردم از سنگینیش کم کنم.
گرچه به اذعان برخی دوستان در ساده سازی مباحث موفق نبودم و هنوزم مطالبم از دیدگاهشون سنگینه.
ممنونم از حسن نظر شما
مرتضا دِ
۲۶ فروردين ۰۸:۴۰
گاهی برخی مثال هایی مثل مباحث فلسفه هنر و زبان شناسی و (که می خورد شبیه حدسیات باشند) و محقق نمی تواند اثبات کند که مثلا ارض و حرث از یک ریشه هستند ولی قرائنی که می دهد تا حدی ذهن را قانع می کند شاید از اتقان علمی کمتری برخوردار هستند (از نظر فلسفی) ولی هم می تواند به مباحث صرفا علمی برای خواننده جذابیت ببخشد و هم آنها را ملموس تر کند.

پاسخ :

منظورم این بود که ریشه هاشون نزدیکن نه این که هم ریشه باشن.

می تونستم ریشه شناسی واژه ارض و earth و منبعش رو بیارم، اما خوندنش از حوصله مخاطب خارجه.

البته با نظر شما موافقم.



...
۰۹ ارديبهشت ۱۱:۱۰
سلام

میتونم یه مشورت ازتون بگیرم؟

من قصد  دارم پایان نامه ای با عنوان " مبانی نظری و عوامل بدحجابی در قرآن و حدیث " کار کنم...

اما یه دغدغه دارم...اولا چقدر با قران و حدیث در ارتباطه؟ استاد راهنمام که گفتن برو کار کن میشه....
دوم اینکه این موضوع بیشتر یه بررسی جامعه شناختی...میشه یه بررسی جامعه شناختی در قران و حدیث کار کرد؟؟

پاسخ :

سلام

چرا بی نام؟

بله در خدمتتون هستم ان شاء الله

در ایران داک سرچ کردید که شبیهش انجام شده یا خیر؟

به نظرم میاد انجام شده باشه.

اما شما می تونید از منظری نگاه کنید که کار نشده.
مثلا بررسی تآثیر مردان در گسترش بی حجابی در آیینه قرآن و حدیث.


بله میشه ببرسی جامعه شناختی رو با پایه قرآن حدیث کار کرد.

این مطلب رو قبلا نوشتم. با این رویکرد هم می تونید کار کنید. بعید هم می دونم مشابه داشته باشه

http://salehat.blog.ir/post/%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AD%DB%8C%D8%A7

ضحی
۰۹ ارديبهشت ۱۵:۴۲
منم....!!

بله سرچ کردم...کار شده اما در قرآن و حدیث کار نشده. کلیدواژه های مختلفی زدم اما چیزی ندیدم...البته امروز به خانم دکتر علایی رحمانی در دانشگاه الزهرا زنگ زدم. ایشونم گفتن کار شده....ولی من چیزی نو ایران داک در قرآن وحدیث ندیدم. 

بررسی تاثیر مردان که فرمودید بنظرم بیشتر با بحث غیرت و ملاک ازدواج درارتباط باشه. میشه در حد یک پایان نامه مطلب داشته باشه؟

سوال دوم اینکه بررسی جامعه شناختی که اشاره کردید میشه، داشتم کتاب " مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران" نوشته دکتر غلامی رو می خوندم... یه فصل با عنوان بدحجابی دارن...ایشون بررسی حقوقی- جامعه شناختی انجام دادن. بعد من فکرکردم برای خیلی از عنوان هایی که نوشتند نمیشه موید قرانی یا حدیثی پیدا کرد....مثلا فقدان آرمان ارضاکننده ، فراراز انگ ریاکاری و...

مطلب ایمان و حیا رو خوندم.قشنگ بود. و ایضا چشمم رو گرفت! اما کار شده...

پاسخ :

خب از اول می گفتی خواهرجان

من سعی میکنم تا آخر امشب پاسخ بدم به کامنت شما
شرمنده بابت تأخیر
.
.
.
با کلیدواژه حجاب سرچ کنید.
بین کتاب ها هم سرچ کنی فکر کنم باشه.
بحث غیرت خیلی مفصله و واقعا کم نیست. میشه پایان نامه بشه. اگر بخواید

اون کتاب آقای دکتر غلامی رو نخوندم.
برای پژوهش قرآنی و روایی باید قرآن و روایت رو گذاشت اصل و بعدش در مورد مصادیق اجتماعیش بحث کرد.
نه این که اول مصادیق اجتماعی مد نظرون باشن و بعد موید قرآنی براش پیدا کنیم.

موضوع ایمان و حیا به اون شکلی که نوشتم کار نشده ها؟
اگر شده ممنون میشم بگید کجا کار شده.

من این مدت مقداری درگیرم ببخشید پاسخم به شما با تاخیر هست.



ضحی
۱۱ ارديبهشت ۱۴:۲۸
یه پایان نامه با این عنوان پیدا کردم....
آسیب‌شناسی حجاب و عفاف از منظر قرآن و حدیث و راه‌کارهای مقابله با آن

کار شده.... 


ای بابا ....

هر موضوعی میخوام قبلا کار شده... اگرم بخوای زوایای کار نشده اون موضوع رو کار کنی واقعا سخته...
راستش من فوقش کتاب مسئله حجاب شهید مطهری رو خوندم...

نمیدونم... اون موضوع غیرت ونقش مردان میشه منبع معرفی کنید؟

در رابطه با ایمان و حیایه پایان نامه با عنوان" ارتباط ایمان و حیا در قرآن وروایات" دیدم...بازش کردم.روند شمارو نداره. چون شما با پیش فرض حجاب نوشتید. منظور شما چه عنوانیه؟ نقش ایمان و حیا در حجاب؟

پاسخ :

امر تهران هستید، کاش بشه حضوری صحبت کنیم
یا حداقل تلفنی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان