مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

معماری غیر شرعی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

یک زن مثل هر انسانی نیاز به تفریح، نور، هوا، آفتاب دارد.
این‌ها نیازهای مشروعند.
اگر ما به نیاز مشروع پاسخ مشروع بدهیم، یعنی فضای تفریح حلال بدون حضور نامحرم برای زنان ایجاد کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد.
مشکل از آن‌جایی آغاز می‌شود که برای نیاز مشروع زنان نه تنها بستر پاسخ حلال و مشروع ایجاد نکنیم بلکه با حذف بستر صحیح آن، به آن پاسخ نامشروع بدهیم.
مثلا با معماری، حیاط و فضای غیر مشرف را که در گذشته زنان و خانواده از آن استفاده می‌کردند حذف کنیم و به جایش خانه‌های آپارتمانی بسازیم. در این صورت نیاز زنان به آفتاب و هوا و گیاه در فضای محصور و باحیای خانه تأمین نمی‌شود و زنان برای تأمین این نیاز به راه‌های نامشروع روی می‌آورند.

این قاعده قابل بسط به مسائل دیگر نیز هست. مثلا در موضوع ازدواج، راه مشروع تأمین نیاز را بستیم، وقتی راه مشروع بسته شد جامعه خود به خود به سمت تأمین نیاز از راه غیر شرعی می‌رود.
برای از بین بردن گناه باید بستر گناه را از بین برد.

اگر دم از طرح حجاب و حیا و عفاف می‌زنیم ابتدا باید به این بسترها توجه کنیم.
بنده یکی از مهمترین دلایل شیوع بی‌حجابی را معماری می‌دانم و معماری وحشی غربی در جامعه یکی از مصادیق مهم ظلم علیه زن و خانواده است.

پ.ن: این همه روایت برای معماری داریم. چرا این ها وارد فقه و احکام شرعی ما نشده اند؟

۹ ۰
ناشناس
۲۵ خرداد ۱۶:۲۰
کاملا با صحبت هاتون موافقم
این شرایط همه از جهان بینی نظام سرمایه داری نشات میگیره
و همونطور که گفتید یکی از مهم ترین مصادیق ظلم به زن و خانواده و آرامش و تربیت خانواده ست
و حتی اگر باعث بسط شرایط گناه در جامعه نشه قطعا باعث افسردگی و تلاطم روحی و روانی زن و خانواده میشه.

پاسخ :

جهان بینی و نگاه غلطشون
گاهی فکر می کنم ما در بعضی از وجوه از اون ها مدرن تر و لیبرال تر هستیم. فکر نکنم وضع معماری اون ها به فاجعه بودن ما باشه با این حجم از آپارتمان سازی. البته اطلاع دقیق ندارم.

باعث افسردگی و تلاطم روحی و روانی زن و خانواده+ نسل آینده
لوسی می
۲۵ خرداد ۱۷:۵۶
بله بله موافقم. :)

پاسخ :

ممنون
ضحی
۲۵ خرداد ۲۱:۰۵
سلام.

شما پنجره های جدیدی به روی ذهن مخاطباتون باز می کنید...و این خیلی خوبه...

معماری وحشی غربی...تا حالا به این علت بی حجابی فکر نکرده بودم!واقعا ممکنه؟ تبرج و خودآرایی من برای جلب جنس مخالفه. صحبت شما درمورد زنانی صحت داره که میل به تبرج در جامعه داره و براش فرقی نمیکنه مرد یا زن نگاه کنه!؟

نیاز به نور  آفتاب و....موافقم. دوس دارم یه بوستان بانوان باشه برم دوچرخه سواری کنم!!!!! برم با دوستام والیبال بازی کنم...بدمینتون بازی کنم...ای بابا...یاد خوابگاه افتادم.چقدر خوب بود!باورتون میشه من الان 4 سال آزگار بازی نکردم؟

دوس دارم برم طبیعت چادرمو دربیارم...با دختران فامیل بازی و ورزش کنیم! نه اینکه مث برج زهرمار چند ساعت بشینی....

واقعا که! شما با این پست تون نیاز من رو بالفعل کردید...

باز خوبه تو تهران یه بوستان بانوانی هست...

پاسخ :

سلام

اگر قسمت خوبی بین این حرف ها باشه از لطف و فضل خداست.

بله ممکنه. حالا بازم در موردش می نویسم ان شاء الله.
این موضوع برای همه زنان موضوعیت داره و معماری ظرفیت داشتن حجاب رو در زنان کم میکنه. یعنی یه جورایی مجبور میکنه زنان رو به حضور بیرون از خانه.

من سال هاست ...
البته ایام نوروز ویلای یکی از اقوام مقادیری بدو بدو کردم با بچه دختر خالم. اما با حجاب.


بوستان بانوان هست. اما همونم مشرفه نمیشه کاملا بی حجاب بود. من تهرانیم فقط دوبار رفتم تا حالا.

اوضاع شهرستان ها هم بهتره.
ما خونمون قدیمیه و یه حیاط کوچیک داره. اما حیاط هم عین کوچه است. همیشه هم مجبوریم پرده ها کشیده باشه.




پیـــچـ ـک
۲۶ خرداد ۰۰:۵۹
سلام
عکسه مال اکباتانه؟

ستاد فرستادن کامنتهای بی ربط😀

پاسخ :

سلام

بله فکر کنم. سرچ کردم آپارتمان
یک دختر شیعه
۲۶ خرداد ۱۴:۳۶
منم موافقم با این که این نوع معماری زیادجالب نیست:)
ولی برای رشد جمعیت چاره ی دیگه ای نیستش وقتی هی جمعیت متراکم تر میشه و اندازه ی شهر ها هم  بزرگ تر نمیشه

پاسخ :

اگر تمرکزدایی از شهرهای بزرگی مثل تهران به وجود بیاد، این مشکل برطرف میشه.
دچارِ فیش‌نگار
۲۶ خرداد ۱۵:۲۷
اکباتان روشاه ساخت؟ :)

پاسخ :

اکباتان فقط یک نمونه است.

کلا زندگی آپارتمانی چنین پیامدی داره
دچارِ فیش‌نگار
۲۶ خرداد ۱۵:۳۴
ولی شاه ساختش

طرح ساخت آن در سال ۱۳۴۵ توسط مهندسین آمریکایی مبتنی بر روش بلندمرتبه‌سازی و طراحی شهری در آن دوره ریخته‌شد و اغلب مصالح مورد نیاز به‌خصوص آهن‌آلات آن از خارج کشور وارد گردید. طراحی مجموعه شهرک بر عهدهٔ جردن گروزن معمار آمریکایی و ساخت آن بر عهدهٔ شرکت آمریکایی استارِت (به انگلیسی: Starrett) بوده‌است.

پاسخ :

متشکر. نمی دونستم

امان از این پایه گذاری های باطل
صهــ ـبـا
۲۶ خرداد ۲۲:۳۲
آخ آخ آخ
گفتین آفتاب... یاد کل کلم افتادم تو دوره اینترنی با یکی از رزیدنتای اطفال.
داشت درس زندگی میداد بهمون. میگفت چونکه تو کشورمون حجاب اجباریه و آفتاب به پوست و بدنمون نمیرسه ، خودتون و خانومای فامیلتونو مجاب کنین ویتامین دی و فلان و بهمان بخورن. منم خیلی راحت وسط جمع اینترنا و استاجرای دختر و پسرمون گفتم کشور ما آفتابش مضره. اگه حجابم اجباری نبود باید خودمونو میپوشوندیم و ضدآفتاب میزدیم تا آسیب نبینیم و بازم قرص میخوردیم. [خنده]
خدابیامرز خیلی اذیتم کرد تو اون بخش. آخرشم بعدها فهمیدم که تصادف کرد و مرد طفلکی!

پاسخ :

عجب خاطره ای!
خدا بیامرزدشون

قطعا این شرایط معماری مجوزی نیست برای کنار گذاشتن حجاب، اما از دلایلش هست.
و خداهم احتمالا با زنان این عصر که با این شرایط هنوزم حجاب رو حفظ کردن، جور دیگه ای حساب می‌کنه.
قلم بانو
۰۶ تیر ۲۲:۴۶
چقدر حرف صحیحی
اتفاقا این مباحث تو کتاب‌های فقهی هست، ولی واقعا جا داره یه پایان‌نامه اساسی درباره‌اش کار بشه. با عنوان فقه معماری!
اصلاً چرا خودم ننویسم؟😊
فقط به نظرم اونوقت باید در مجلات معماری چاپ بشه، نه فقهی

پاسخ :

فقه باید تخصصی بشه. این حجم از روایات و سفارشات که در باب خانه سازی در متون دینی آمده هنوز وارد فقه نشده.

یک مجله هست که یکی از دوستانم معرفی کردند به اسم پژوهش های معماری اسلامی مقالات خوبی در این زمینه کار کردند.
یک مقاله فوق العاده هم دقیقا پیرامون همین موضوع پیدا کردم که می خواهم اجازه بگیرم ببینم میشه عمومی اینجا بگذارم یا نه.
قلم بانو
۰۶ تیر ۲۲:۵۱
البته ظاهرا کار شده این موضوع
دیدی موضوع مقاله پرید، 🤣🤣🤣
http://razavi.news/fa/news/2040/%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%81-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2

البته به نظرم امثال نکته‌ای که شما اشاره کردین، هرچند در حوزه فقه نیست، اما از دید سبک زندگی میشه روش کار کرد.
می‌دونم مدرسه قران هم یه کتاب درباره این موضوع داره.

اینم یه کتاب تاریخی در این زمینه
 کتاب ابن رامی «الاعلان باحکام البنیان»

پاسخ :

بله
اما این موضوع خیلی جای کار داره.
به خصوص ارتباط معماری و حیا.

در حوزه سبک زندگی هم جای کار داره.
قلم بانو
۰۷ تیر ۱۳:۵۱
ببینید مقاله در پایگاه انسانی دات آی‌آر هست یا نه...
اگه اونجا باشه، بازه
نهایتا می‌تونید لینکش رو بذارید.

پاسخ :

نه نیست.
مقاله جدیدا در همون نشریه ای که گفتم چاپ شده.
ولی می تونم با واسطه از نویسنده اس اجازه بگیرم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان