مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

این روضه‌های زنانه...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

من از بچگی دختر هیئت‌های مردانه رفتن نبوده‌ام.

کسی نبوده ببردم. رفتم، اما کم رفتم.
من با مامان روضه‌های زنانه خانگی می‌رفتیم. از آن‌ روضه‌هایی که خانه قدیمی دارند، همه جا سیاه پوش است، همه جا بوی روضه و چای و نذری می‌دهد. از آن روضه‌هایی که خادمانش سال‌هاست خادمند، سال‌هاست وظیفه ثابت دارند و هر سال معلوم است با شروع روضه چه کسی چه نقش و جایگاهی به عنوان خادم دارد.
طعم روضه‌های اکرم سادات برای منی که وقتی مامان من را باردار بود و می‌رفت، وقتی بزرگتر شدم و بازیگوش، بازهم می‌رفت و وقتی بچه مدرسه‌ای بودم و بازهم می‌رفتیم؛ با همه‌ی روضه‌ها و هیئت‌ها فرق داشت.
طعم چای، سبزی خوردن، ماست و آبگوشت آنجا، با همه‌ی غذاها و آبگوشت‌ها فرق داشت. همه‌ی نذری‌های امام حسین طعم دیگری دارند اما آنجا طعم همه چیز با همه جا فرق داشت.
گاهی اگر زود می‌رفتیم، بالا قسمتی که منبر بود جا می‌شدیم، گاهی زیرزمین و گاهی حیاط کنار حوض. آن‌جا حیاط هم سیاه پوش بود.
روضه اکرم سادات برقرار بود تا وقتی که خانه به ورثه رسید و به فروش رفت و ما برای روضه رفتن سردرگم شدیم. هیچ روضه‌ای برایمان دلچسب نبود.
بعد چند سال سردرگمی، امام رضا ما را مهمان کرد و به روضه‌هایمان رنگ و بوی دیگری داد.
حالا روضه‌های محرم و صفر و فاطمیه حوزه علی بن موسی الرضا به عزاداری‌هایمان طعم دیگری داده، محبتی توأم با معرفت.
حوزه جایی است که می‌توانیم از ب بسم الله، از همان جایی که خانم بروجردی می‌گوید یا رسول الله احسن الله لک العزاء فی ولدک الحسین، بلند بلند گریه کنیم، بدون مزاحمت. می‌توانیم بایستیم دودستی سینه بزنیم و فریاد بزنیم علمدار نیامد...
از وقتی روضه‌های حوزه را می‌روم، هیچ هیئت و روضه‌ی دیگری مثل روضه‌های زنانه حوزه علی بن موسی الرضا برایم دلنشین و دلچسب نیست.


این ایام هرجا روضه می‌روید التماس دعا...


پ.ن: به هیئت‌های مردانه‌ای که زنان هم در آن حضور دارند، نقد زیاد دارم، نقدها باشد برای بعد
پ.ن 2: در حج، دعاگو و نایب الزیاره همه شما بزرگواران بودم.
۷ ۰
دختـرِ بی بی
۱۱ شهریور ۱۹:۲۶

سلام حاج خانوم

خیلی بیادتون بودم و هروقت اسم حج و تصویری از مکه میدیدم یاد شما میفتادم

حجتون مقبول..

ما متاسفانه روضه زنونه نداریم

یعنی صبح ها که من سر کارم هست ولی اصلا دلچسب نیست اصلا:(

روضه هایی با مضامین اشتباه و تکراری...

به نطرم روضه رو برای سیاهی لشکرم باید رفت حتی اگه دلچسب نباشه ولی من صبح ها توفیق ندارم

اما حسرت روضه های دلچسب و اهل دل به دلم مونده

پاسخ :

سلام بر شما

ممنونم. ان شاء الله به زودی قسمت شما باشه

به خود حضرت توسل کنید و ازشون بخواهید که روضه خوب پیدا کنید. حتما هست اگه یه کم بگردید. مسجد جامع شهرها هم معمولا مراسم های خوبی دارند.
ضحی
۱۱ شهریور ۱۹:۲۸

سلام علیکم.

 

حج تان مورد قبول درگاه الهی واقع شود.

 

خوش به حالتون حداقل باز تو این مراسم راحت بلند گریه میکنید....

 

راستش من همش ترس اینو داد زدنام برای خاطر هوای نفسم باشه که بله ماهم.....:(

و یا اینکه حواس بقیه پرت بشه...راستش خودم وقتایی که اشکی ندارم کلا حواسم سمت خانومایی میره که داد میزنند...

 

اگه اقایون صدای جمعی گریه خانوما رو بشنوند اشکال شرعی داره؟؟

 

اون لینک قرمز حوزه کار نمیکنه!!

پاسخ :

و علیکم السلام خانوم

ممنونم. ان شاء الله به زودی قسمت شما باشه.

در مورد شنیدن گریه خانم ها توسط مردان از نظر حضرت آقا: اگر موجب جلب توجه نامحرم باشد یا مفسده‌ای بر آن مترتب باشد اشکال دارد. اما اگر در آن حد نباشد، به نظر حضرت آقا حرام نیست ، اما شایسته هم نیست که صدای گریه و ناله و ضجه و عزاداری خانم‌ها را مردان نامحرم بشنوند.
منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری.
این لینک توضیح داده.
صحبتِ جانانه
۱۱ شهریور ۲۰:۴۲
سلام خانوم
خیلی خوش بازگشتید
حجتون قبول باشه ان شاءالله
مارو دعا کن لطفا توی هیأت هایی که میری

پاسخ :

سلام و رحمت

ممنونم. ان شاء الله به زودی روزی شما به همراه همسر

حاجت روا باشید عزیز. شماهم مارو دعا کنید.
...:: بخاری ::...
۱۱ شهریور ۲۲:۵۶

سلام

مقبول ان شالله.

خوشا ب حالتون.

من که حالم بهم می خوره از روضه های زنانه. اساسا روضه زنانه ای که «درست» باشه ندیدم به عمرم. چ برسه به اینکه «خوب» باشه.

روضه مردانه ای که زنان هم هستند، بماند بالکل. هم نقد هست هم دفاع.

 

پاسخ :

سلام خانوم

ممنونم. ان شاءالله به زودی روزی شما
اگر تهران بودید، حوزه ما تشریف بیارید. حتما نظرتون عوض میشه
دچارِ فیش‌نگار
۱۲ شهریور ۱۱:۵۱

حجکم مقبول :) خوش آمدید

سلام

 

+ منم چند سالیه نمیشه به اون هیاتی که از بچگی و قبل از بچگی می رفتم برم و این حسرت شما رو بشدت درک میکنم.

پاسخ :

علیکم السلام
تشکر
سلامت باشید. ان شاءالله به زودی روزی شما و همسر گرامی

هنوزم از اون کوچه ای که روضه بود رد میشیم اما دیگه روضه ای برقرار نیست...
اون خانواده در منزل جدیدشون هم روضه دارن اما اونجا یه چیز دیگه بود.
پیـــچـ ـک
۱۲ شهریور ۱۵:۲۶

سلاام

هرجایی هر روضه ای رفتی، منو یادت نره.

ما امسال تی وی هیئت داریم.

من اگه برم جایی هم بچه ها اذیت میشن هم مردم هم خودم نمیتونم بشینم.

منو یادت نره ها!

فقط دعا نمیخوام. جای منم گریه کن. مدیون نمونی!

پاسخ :

سلام و رحمت
شما اجرتون بیش از ماییه که میریم.
درخواست سختیه
دعا میکنم، اگرم اشک روزیم شد برای شما نیت میکنم.
...:: بخاری ::...
۱۳ شهریور ۰۷:۵۲

تهران نیستم متاسفانه.

امیدوارم از این روضه های خوب فراگیرتر بشه.

پاسخ :

ان شاءالله
آب‌گینه موسوی
۱۴ شهریور ۲۲:۲۴

به‌به حاجیه خانوم!

قبول باشه و خوش آمدی به وطن!

در موردِ آسیب‌های روضه و مدّاحی پیش‌تر در آب‌گینه نوشتم. ولی یکی از مواردی را که باید به ان توجّه کرد، حالِ شخصی است. یعنی خیلی وقت‌ها، آدم سیمش وصل نیست و حالش ملکوتی نیست و ارتباط نمیگیرد. و یا بالعکس.

بخشی از خاطراتِ خوشِ ما از کودکی و روضه، مالِ معصومیّتِ کودکانه است ولاغیر...  

پاسخ :

به به به حضور شما که روشن کردید اینجارو
خیلی ممنونم. ان شاءالله به زودی قسمت شما عزیز

اگر لینک بدید ممنون میشم.
موافقم اما فضا و نور معنوی بعضی مجالس واقعا متفاوته. به ویژه مجالس قدیمی‌تر
من بزرگتر هم بودم اون مجلس کودکی رو می‌رفتم.
البته خاطره خوب هم تأثیر داره و همون معصومیت.


آب‌گینه موسوی
۱۴ شهریور ۲۲:۵۳

سلامت باشی رهرو جان؛

آمین! ممنونم.

این را پیدا کردم. ولی به گمونم یکی دو تای دیگه هم نوشتم.

http://ab-gine.blog.ir/post/413

بله؛ همین نکته‌ای را که گفتی، در این یادداشت نوشتم.  

پاسخ :

ممنونم
همون وقتی که نوشته بودی خونده بودم و کاملا هم موافقم.
به همین دلیل از  رفتن به هر مجلسی خودداری میکنم.


الدوز
۲۲ شهریور ۲۲:۴۶

سلام حاج خانوم.

زیارت قبول. عزاداری هاتون هم قبول. چه عزاداری های مقبولی دارید امسال. راستی شما مدینه دوم بودین؟

من تا به حال روضه زنونه خوب نرفتم. اصلا معمولیشم نرفتم. تا جایی که امسال اعلام کردم روضه زنونه نمیام. چند برگزار کننده هم ازم دلخور شدن متاسفانه با اینکه بهانه های راست آوردم برای نرفتن و انتقادی نکردم.

راستش من فکر می کنم که خیلی از این مشتاقان برگزاری روضه های خانومانه چون امکان دعوت از سخنران خوب و نوحه خون خوب ندارند، مجالسشون اطلاعات غلط منتقل می کنه گاهی. ماجرا رو سخیف می کنند و به حد مگه حاجت ندارین پس گریه کنید تنزل می دن. مجلس حوزه شما تا کی هست؟ کجاست؟

پاسخ :

سلام و رحمت
خیلی ممنونم. ان شاء الله قسمت شما بشه
غزاداری های شماهم قبول
کاش خدا از ماهم قبول کنه
گرچه فکر میکنم جزء اعمال مقبول همه ما عزاداری برای اباعبدالله باشه ان شاء الله
بله مدینه دوم بودیم.

من هم برای این اشکالات تمایل به مجالس دیگه ندارم.
مجالس زنانه خوب داریم اما زیاد شناخته شده نیستن.

توی این کانال اطلاعیه جلسات حوزه رو میزنن
https://telegram.me/elamiehhozeemamreza
اینم آیدی کانالشون در تلگرام هست. darmahzar
در ایتا و بله و سروش هم کانال دارن البته
این هم سایتشون هست. emamraoof.com
جلسات بعد از ظهر توی کل دو ماه محرم و صفر هست.
مکان: خیابان دولت، بلوار کاوه، خیابان اخلاقی شرقی، خیابان بهرام، کوچه محبوبه دانش غربی، پلاک ۱۲ - موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا (ع)

کوثر متقی
۲۳ شهریور ۱۲:۲۰

سلام حاج خانوم با تاخیر زیارت قبول (ببخشید دیر شد )

بسی سپاس که ما را با خودتون همسفر کردید

 

پاسخ :

سلام و رحمت
ممنونم
ان شاءالله به زودی روزی شما باشه
سارا جعفری
۲۸ شهریور ۰۸:۰۷

سلام عزیز دور از دیده! خدا همه ساله به نابودی دشمن توفیق بهت بده بری حج... او بارونای توی عرفات و صدای دعا و... قبول باشه و عا میکنم آرامش دلت موندگار باشه برات تو شلوغی شهر...خیلی دعام کن که خیلی محتاجم. 

اینجا هم مبارکه ان شاءالله...دیگه کلاس رفتنا تموم شد گفتم بشینم یه دل سیر مطلب خوب بخونم از اول... دعا کن بهترینها رو خدا پیش پام بذاره

پاسخ :

سلام خواهر خوبم

ممنونم. بعد برگشتن دوست نداشتم مجدد برم، اما اگر زمانی مکه و مدینه به دست شیعه افتاد واقعا دوست دارم دویاره برم با همه سختی هایی که داشت.
خیلی هم خوش اومدی و امیدوارم مطالب مورد استفاده ات باشه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان