مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

جدال حسن

بسم الله الرحمن الرحیم

1- منشاء حقوق ما نیازهای ما هستند. مثلا نیاز به غذا برای ما حق خوردن ایجاد می‌کند. نیاز به ازدواج حق ازدواج، نیاز به امنیت حق امنیت و قص علی هذا.

2-  در بخشی از آیه 228 سوره بقره ‌می‌خوانیم: «لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَ‏ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَ‏ دَرَجَةٌ» برخی از مفسرین این بخش از آیه را دلیلی برای حقوق بیشتر مرد بر عهده زن در نظر گرفته‌اند.



با فرض صحت این دیدگاه و جمع دو توضیح بالا:

مردان حقوق بیشتری دارند، پس مردان نسبت به زنان، انسان‌های نیازمندتری هستند.

در مورد این نتیجه‌گیری و کبری و صغری آن تفکر کنید، سپس آن را نقد، نواقص آن را بیان و تکمیل نمایید.

۳ ۱
سر گشته
۳۰ آبان ۱۹:۵۸

فکر می کنم حق با استحقاق و وظیفه ی انسان هم در ارتباطه

پاسخ :

بله
داشتن حق انسان رو مستحق می کنه
و حق توام با تکلیف هست.
صحبتِ جانانه
۰۱ آذر ۰۲:۵۵

میخواید بگید مردا باید برن چنتا زن بگیرن؟

پاسخ :

موقع نوشتن و فکر کردن به این مطلب، این موضوع حتی به مخیله‌ام هم خطور نکرد!!
صحبتِ جانانه
۰۱ آذر ۰۵:۲۹

خب الحمدلله

ضحی
۰۶ آذر ۲۲:۵۴

سلام.

 

کبری و صغری که چیدید جالبه...من یه چند تا نقد و سوال  دارم ...

 

البته قبلش میخوام در مورد تفسیر این آیه بیشتر بدونم. میتونید منبع این تفسیر که گفتید رو بگید؟

پاسخ :

سلام

در مورد تفسیر چند سال پیش مطالعه کردم. دوباره رجوع دقیق نداشتم که منبعش خاطرم باشه.
آقای مهربان
۱۰ آذر ۲۱:۲۵

سلام

اگه منشا حقوق فقط و فقط نیاز ها باشن بله.

پیشتر رابطه ی متقابل حق و تکلیف رو دیده بودم. یعنی هرچه حق بیشتر تکلیف بیشتر. یعنی با صغری کبری من اگه مردا حقوق بیشتری دارن، مسئولیت بیشتری هم دارن.

باید بیشتر روی ریشه ها فکر کنم.

پاسخ :

علیکم السلام

به نکته مهمی اشاره کردید. چون منشاء همه حقوق ما نیازهامون نیستند.

در مورد حق و تکلیف هم دقیقا همین طوره کسی که حق بیشتری داره مسئولیت بیشتری هم داره.
سوته دلان
۱۲ آذر ۲۱:۵۷

سلام

خیلی با بیرون کشیدن بخشی از آیات و تفسیرش موافق نیستم!

آیه باید در سوره و قبل و بعدش بررسی بشه، نه به تنهایی خود آیه و اینکه از خود آیه هم یه بخشی تفسیر و تعبیر بشه.

 

جمله شما ناقص هست، چون اصلا صغری نداره، فقط کبری و نتیجه‌س، پس کلا جمله عقیم هستش.

 

پاسخ :

سلام

در تفسیر هم میشه آیه رو تنها مورد بررسی قرار داد و هم با توجه به آیات قبل و بعد و سیاق کل سوره. نه سوره های قبل و بعد.
این مجموعه آیات از 223 و کمی قبلتر و بعدتر تا 233 در مورد طلاق و نقش زن و حقوق خانوادگی هستند.
و مفسرین هم نظرات مختلف دارن و به نظر خودم بین مفسرین اخیر  آیت الله جوادی آملی بهترین و کاملترین و دقیق ترین تفسیرو روی آیه داشتند.


شما با توجه به توجیه خودتون که آیات رو نباید به این شکل دید صغری رو حذف کردید و در نتیجه گفتید که صغری نداره. در صورتی که همون آیه مصداق صغری است.
آیه رو بگذاریم کنار در روایاتمون ذکر شده که مردان حقوق بیشتری دارند.

ممنونم از نظر شما.
بین نظرات تقریبا شما تونستید جوری که می خواستم نقد کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان