مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

زینت پدر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در حدیث کساء ملاحظه می‌کنیم که بالاترین تعریف را خدای سبحان از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها کرده است زیرا مقام محوریت و مرکزیت را به فاطمه سلام الله علیها می‌دهد.

هنگامی که جبرئیل سؤال می‌کند: «یا ربِّ وَ مَن تَحتَ الکِساء»‌ پروردگار من! چه کسانی زیر این کساء هستند؟

خدای سبحان پاسخ می‌دهد:

«هُم فاطمۀُ و ابُوها و بَعلُها وَ بَنُوها»

فاطمه (س)، پدر فاطمه (ع). همسر فاطمه (ع)، حسنین (علیهما‌السلام) به عنوان بچه‌های فاطمه(س)

در این حدیث، محوریت و مرکزیت فاطمه سلام‌الله‌علیها مطرح است.

با اینکه می‌گوییم «إنَّ الحُسین مِصباحُ الهُدی و سَفینَةُ  النَّجاة» اما امام حسین علیه‌‌السلام هم متعلق بر فاطمه سلام‌الله‌علیها معرفی می‌شود .

در حدیث کساء، ‌خدای سبحان  یک تعریف بی نظیر از فاطمه سلام‌الله‌علیها کرده است.

ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار مبارک باد.

خدای سبحان در مورد حضرت زینب هم چیزی نظیر این، اما کمتر می‌گوید.

نام حضرت زینب را خدا بر ایشان نهاده و توسط جبرئیل آن را به پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله رسانده است.

نام زینب یعنی زَینِ اَبزینت پدر»

یعنی علی علیه‌السلام، امیرالمؤمنین است (تغذیه ی معرفتی همه ی مؤمنین بدست اوست )، حیدر است، امام المتقین است، یعسوب الدین است اما اگر زینب نبود علی جلوه نمی‌کرد.

وقتی می‌گوییم «زَین أب» یعنی جلوه‌گری علی در کل عالم با این دختر است، یعنی اگر زینب سلام‌الله‌علیها نبود وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام مستور و پشت پرده می‌ماند و جلوه گری نداشت به همین جهت می‌شود گفت این نام زینبی که از جانب خدای سبحان آمده، معادل با جایگاهی است که برای حضرت زهرا (س) در حدیث کساء معرفی کرده  است و ایشان را مرکزیت و محوریت قرار داده است.

در اینجا هم کاملترین معرفی از وجود مقدس حضرت زینب شده که زَین أب است یعنی در نظام عالم اگر علی علیه‌السلام جلوه‌گری دارد جلوه‌گری‌اش را مرهون این دختر است .

در نظام عالم همه محتاج علی علیه‌السلام هستند اما علی علیه‌السلام برای معرفی و جلوه‌گر شدن، نیاز به زینب دارد. گویا خدا زینبی قرار داده تا علی شناخته شود.

 

*متن برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی: لینک منبع

پ.ن: در زیارت‌نامه حضرت زینب سلام الله علیها عبارت «السلام علیک یا بنت ...» زیاد تکرار شده است. گویی به ما می‌خواهند بگویند «دختر را ببین پدر را بشناس»، «زینب را ببین علی را بشناس»...

 

۵ ۰
ناشناس
۱۱ دی ۱۵:۳۵

با عرض سلام

مدت‌هاست می‌بینم که همواره و همه چیز و همه کس را نقد می‌کنید. می‌خواهم استادتان را از طریق دو پرسش نقد کنم و امیدوارم پاسخگو باشید.

««زَین أب» یعنی جلوه‌گری علی در کل عالم با این دختر است، یعنی اگر زینب سلام‌الله‌علیها نبود وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام مستور و پشت پرده می‌ماند.»

چگونه وقتی خلقت دختر برای جلوه‌گری نبوده و خداوند زن و دختر را از جلوه‌گری نهی کرده، حضرت زینب به عنوان جلوه‌گر امیرالمومنین معرفی می‌شوند؟ آیا جلوه‌گری حضرت زینب تام و عام است؟ آیا متجلی زیبایی جسمی و مادی حضرت امیرالمومنین هم بوده‌اند؟ یا ناقص‌اند و فقط در مراتب دیگر جلوه‌گری کرده‌اند؟ چرا خداوند از طریق یک پسر به جلوه‌گری امیرالمومنین نپرداخت؟ آیا لفظ و عبارت جلوه‌گری برای این توصیف توسط استاد شما صحیح است؟

سوال دوم: صحت حدیث کساء چگونه اثبات می‌شود؟ آیا می‌توان برای دریافت معارف به آن استناد کرد؟ آیا«هم فاطمه و ابوها‌...» قرینه قرآنی دارد؟ آیا روایت متواتر و صحیح در باب آن داریم؟ چه طور قابل توجیه و اثبات است؟

با تشکر

پاسخ :

علیکم السلام
"مدت‌هاست می‌بینم که همواره و همه چیز و همه کس را نقد می‌کنید." به نظر شما این جمله اغراق نیست؟
اگر به بنده نقدی دارید بفرمایید مشکلی نیست.
اما قبل نقد پاسخ به پرسش چرا نقد و نیت از نقد مهم هست. من برای تخریب و زیر سؤال بردن نقد نمی کنم.
البته سوال داشتن با نقد کردن متفاوت است و بهتر بود ناشناس نظر نمی گذاشتید.

اما پاسخ به سوالات شما
من در جایگاهی نیستم که این سؤالات رو پاسخ بدم، چون ابعاد طرح موضوع و بیان مطلب رو کامل نمی دونم، اما در حد سوادم نکاتی رو عرض می کنم.
۱- جلوه گری زن در ابعاد جنسیتی اش مشکل دارد، وگرنه شناخته شدن و برجسته شدن صفات انسانی زن بلا اشکال هست.
مثلا اینجا شما جلوه علمی پژوهشی بنده رو ملاحظه می کنید، نه جلوه زنانه
در مورد حضرت زینب  جلوه های انسانی ایشان بروز داشت مثل صفاتی که از ایشان می شناسیم، عقیله بنی هاشم، صبوری و صفات والای انسانی دیگر.
از این جهت ایشان زینت و جلوه دهنده صفات پدرشان بودند.
این که چرا یک پسر به عنوان زینت و زین اب مطرح نشد اطلاعی ندارم.
معنی لغوی واژه زینت هم این است (منبع مفردات راغب): : الزِّینَة الحقیقیة: زینت اصلى و راستین یا آن چیزى است که انسان را در هیچ یک از حالاتش نه در دنیا و نه در آخرت آلوده و ناپاک نمى‏سازد.
 (یعنى آراستگى ظاهرى، باطنى، دنیوى، اخروى، فکرى، اخلاقى، ایمانى، عملى و بالاخره زینت حقیقى یعنى به سوى کمال رفتن و در جهت کمال مطلق بودن در همه ابعاد وجودى).

۲- در مورد سند حدیث کساء، بنده متخصص  شناخت منابع روایی نیستم اما در این لینک توضیحاتی داده شده.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10521

در مورد مؤید قرآنی محوریت زن، مباحث مربوط به رحم و رحامت، دلالت بر این موضوع دارند.
صله ارحام، نظام محرمیت و ... در اصل بر اساس محوریت زن تبیین می شود. به دلیل منشاءرحم ...
بحث در این مورد زیاد هست ولی قبلا در این مورد در وبلاگ قبلی نوشته بودم.

آقای مهربان
۱۱ دی ۲۱:۱۸

سلام

چقدر خوبه که راه زیارتشون باز شده. الحمد لله

پاسخ :

علیکم السلام

بله الحمدلله و اللهم ارزقنا

ضحی
۱۴ دی ۱۵:۰۴

سلام متن شما رو که خوندم یه سوال برام به وجود اومد...جلوه گر شدن یعنی چی؟ و به چه صورتی است؟

 

برداشت زیر شخصی است.

 

عقیله بنی هاشم، معرف پدرش است...برای آنکه امیرالمومنین را بشناسیم می بایست دخترشان را ابتدا بشناسیم...

 

حال چرا؟

 

واقعه کربلا می تواند بخشی از پاسخ باشد. اگر حضرت زینب و امام سجاد بعد از واقعه کربلا به تبیین نمی پرداختند چه بسا اثری از نام امیرالمومنین باقی نمی ماند یا مطلب کمتری به تاریخ داده میشد. حتی در دربار یزید آن جا که می خواهند به امام سجاد تعرض کنند حضرت زینب خود را سپر امام می کنند زیرا دفاع از امام و پیشوا واجب است و چه دینی دارد زینب بر دوش کل عالم...

 

و اما یکی از صفات ایشان عالمه غیر معلمه است...خب چه کسی این علم را به قلب ایشان به ودیعه نهاده؟ شاید بتوان گفت این نور را از امام و پدرشان امیرالمومنین گرفته اند.برای شناخت پدر باید سراغ زینت او رفت..

پاسخ :

سلام

خیلی توضیح خوبی بود. ممنونم
ناشناس
۱۵ دی ۱۱:۴۷

ضمن عرض سلام

"به نظر شما این جمله اغراق نیست؟"

"بهتر بود ناشناس نظر نمی گذاشتید."

سپاسگزار که ضمن پاسخ به سوالات، این‌جانب و جملات مربوط به این‌جانب را نقد کردید. پاسخ‌هایتان به سوالات قانع‌کننده نبود؛ اما اثبات کرد که در حال پاسخ دادن نیز خصوصیت نقد کردن از شما جدا نمی‌شود. خدا شما و نقدهایتان را برای اسلام و مسلمین زیاد گرداند. کثرالله امثالک 😊😏

پاسخ :

علیکم السلام

اینجا وبلاگ بنده هست و به شیوه ای که تشخیص میدم می نویسم و پاسخ میدم.
و اساسا قائل به واژه نقد نیستم. سوال داشتن و درخواست توضیح و... نقد نیست ولو این که چنین عنوانی روش بگذارید.
به جای کنایه اگر قانع نشدید و سوالی دارید بفرمایید وگرنه خوش اومدید جناب...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان