مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

تقسیم کار در خانواده (2)

بسم الله الرحمن الرحیم
در این بخش سراغ دین می‌روم، سراغ اسلام. (و نه قوانین و حقوق موجود در جامعه ما که ناقصند.)
«فهم من» این است که در قرآن، هنگام آغاز زوجیت حرفی از حقوق و قوانین نیست.
 حرف از سکینت است و مودت و رحمت.
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
و مجموع این‌ها آیت و نشانه‌ای است برای تفکر کردن.
و حقوق، نتیجه عقد و «میثاق غلیظ» میان زن و مرد است. همان‌گونه که هر عقدی برای طرفین حقوقی را به دنبال خودش دارد.
حقوقی که می‌تواند با شروط ضمن عقد بنا به توافق زوجین کم و زیاد شود.

قبلا هم گفته بودم، حقوق زن و مرد به مثابه ستون‌های یک ساختمان‌ و مُبَیِّن حداقل روابط میان زن و مرد هستند. نوعی ساده‌سازی نقش‌ها و تکالیف اولیه.
اما حداکثر و اوج رابطه‌ی زوجیت زن و مرد در سکینت و مودت و رحمت است.
فضایلی که یک خانواده حداکثری و متعالی را رقم می‌زنند.

قبل‌ترها به مردان از حقوقشان می‌گفتند، منهای وظایف و تکالیفشان.
و به زن‌ها از تکالیفشان می‌گفتند منهای حقوق مسلمشان.
می‌گفتند آقا زنت این وظایف را مقابل تو دارد.
باید تمکین کند، برای خروج از منزل از تو اجازه بگیرد. مطیع‌ات باشد و...
به مرد نمی‌گفتند چه وظایفی دارد.
به زن هم می‌گفتند مقابل شوهرت این وظایف را داری.
به او بگو چشم، مطیع او باش. به او احترام بگذار.
بعدتر این ماجرا دو طرفه شد. به زن هم از حقوقش در خانواده گفتند، منهای تکالیفش.
گفتند در خانواده فقط دو وظیفه داری. و وظیفه‌ای برای انجام امور خانه، آشپزی، شستن لباس و رفت و روب نداری.
راست هم گفتند، اما ناقص گفتند!
چون مرد هم وظیفه‌ای برای انجام این امور در منزل ندارد.
هردو این رویکرد که به طرف فقط حقوقشان را بگوییم غلط است.

فرض کنید این موضوع «وظیفه من نیست فقط وظیفه توست رایج شود» (که در حال رایج شدن هم هست) چه بر سر این خانه و خانواده خواهد آمد؟

اسلام راهش را گفته، یا زن برای انجام این امور اجرت المثل دریافت کند، یا کسی را برای انجام این امور به کار بگیرید.
شاید راه دوم برای گروه معدودی رایج باشد، اما راه اولی را گویا مردان ما جزء اسلام نمی‌دانند و کار رایگان در خانه را جزء وظایف و شاید با کمی اغماض جزء الطاف همیشگی زن برای استحکام بنیان خانواده می‌دانند.
بگذریم... اما راه سومی هست...
راهی که زن و مرد را رشد می‌دهد و متعالی می‌کند

حقوق و قوانین و اداره جامعه با آن‌ها، حداقل و کف ظرفیت‌های انسانی هستند.
این حقوق می‌تواند حداقل نیازهای انسان‌ها را برآورده کند، اما نمی‌تواند رشد و تعالی ویژه‌ای برای انسان رقم بزند.

رشد وقتی است که انسان به فضایل انسانی برسد. مگرنه پایبندی به رفع نیازهای حداقلی را حیوانات هم دارند.

وقتی در روایات از فضیلت و ثواب بسیار انجام کارهای خانه و خدمت زن و شوهر به یکدیگر گفته می‌شود، یعنی به هر دو توصیه می‌کند از طریق فضایل انسانی وارد وادی رشدی که در خانواده رقم می‌خورد شوند.

وقتی از ایثار و گذشت می‌گوید یعنی بالاتر و فراتر از حقوق رفتن.
یعنی از خود و منافع شخصی و فردی بیرون آمدن.
یعنی حتی از اسارت نیازهای شخصی درآمدن.

با این رویکرد است که خانواده برای زن و مرد می‌شود میدان مجاهده.
برای مرد «الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله»
و برای زن «جهاد المرأة حسن التبعل»
و تا انسان از خودش بیرون نیاید وارد میدان مجاهدت نخواهد شد.

و با این نگاه است که می توان این کلام پیامبر صلوات الله علیه و آله را فهمید که «یا على خدمت نمی‌کند عیال  خود را مگر کسی که  صدیق یا شهید باشد یا مردی که می‌خواهد خدا خیر دنیا و آخرت را به عنایت کند.»
زیرا مردی که اسیر منافع و حقوق شخصی‌اش باشد نمی‌تواند از خودش عبور کند و در خانواده به گونه‌ای باشد که خدا خواسته است.
و مردی در حد صدیق و شهید قدرت چنین مجاهدتی در خانواده را پیدا می‌کند.
و در چنین خانواده حداکثری و متعالی است که حقوق و نیازهای دو طرف به بهترین نحو تأمین و بستر رشد همه ارکان آن اعم از زن و مرد و نسل صالح خواهد شد.

۲ ۰
صبا ...
۱۲ فروردين ۱۲:۴۹

چرا برای من مفهوم نیست؟بالاخره حقوق و تکالیف اولویت داره یا مودت و با هم کنار آمدن؟

پاسخ :

حقوق و تکالیف مهمه، اما اکتفا به حقوق و تکلیف کافی نیست. خانواده زیبا نمیشه.
برای همین باید در خانواده از حقوق و تکلیف بالاتر بریم و همه امور رو بر اساس حقوق و تکلیف اتجام ندهیم.
هانیه معینیان
۱۲ فروردين ۱۴:۵۰

سلام کاملا موافقم 

من کاملا موافقم که در خانواده همدلی خیلی مهمتر است از حقوق. و در واقع تا ما نشویم و فقط حرف از من بزنیم خانواده ای شکل نمیگیرد ولی موافق این هم نیستم که همیشه حقوق را جدا از اخلاق بدانیم. یعنی شما سه راه گذاشتید ولی به نظرم راه چهارمی هست. اینکه زن از روی میل و اراده باطنی کارهای خانه را انجام دهد و مرد هم از روی میل اجرت المثل بدهد. البته لزومی ندارد با این اسم باسد کمااینکه نیست. در واقع اسلام استقلال اقتصادی به زن میدهد و شهید مطهری راجع به این قضیه خیلی زیبا صحبت کردند ولی ما مصداق های زیادی از این امر نمیبینیم. 

پاسخ :

سلام بر شما

من هم با شما موافقم
و حقوق و اخلاق رو مکمل هممی دونم نه جدای از هم.
یه متن بهتر از این هایی که خودم نوشتم پیدا کردم، که در کانال منتشر کردم و اینجا هم منتشر می کنم.
نگاه و قلم بهتری نسبت به متن خودم داشت.
ستاره
۱۴ فروردين ۰۰:۳۲

سلام.

اگر قرار بود در یک برنامه تلویزیونی میلاد حضرت ولیعصر رو تبریک بگین، چی می گفتین؟

پاسخ :

سلام
سوال سختیه تا حالا بهش فکر هم نکردم.
شاید خیلی ساده می گفتم آقاجان تولد شما مبارک. بر همه ی کسانی که از ابتدای تاریخ تا انتهای آن منتظر آمدنتان بودند.
ستاره
۱۴ فروردين ۰۰:۳۵

به نظر من وقتی پرداخت هزینه های مربوط به انجام کار با مرد است یعنی وظیفه اوست ولی می تواند این وظیفه را واگذار کند و در ازای آن پول بدهد. اینطور نیست؟

فرض کنیم مرد توان مالی پرداخت هزینه نداشته باشد، خانم هم قصد رجوع به راهکار سوم را نداشته باشد، انجام کارها وظیفه آقا نمی شود؟

پاسخ :

نمی دونم. باید در موردش مطالعه کنم.
ستاره
۱۴ فروردين ۲۰:۴۶

لطفا بهش فکر کنید.

من دوست دارم اون روز یه تبریک خاص بگم. رو پخش زنده هم آرشیو خبر نیمروزی پارسال رو پیدا نمی کنم ببینم چی گفتن.

پاسخ :

ان شاء الله

اگر چیزی به نظرم رسید تا چند روز آینده ایمیل می کنم براتون
-------
برای تاخیر واقعا عذرمی خوام این چند روز خیلی درگیر بودم.
برای تبریک اگر شماره واتساپ بدید تصویر یکی دوتا متن بفرستم شاید به کارتون بیاد.
رمز رو هم ایمیل فرستادم براتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان