مهتدی

به امید هدایتی از جانب رب العالمین

دو نگاه به مسائل زنان و آسیب‌هایش

بسم الله الرحمن الرحیم

در مسائل زنان معمولا دو نگاه وجود دارد، یکی نگاه سیاه‌نمایی مطلق که همه چیز را بد و منفی و بحرانی می‌بیند.
این نگاه انسان را به ورطه ناامیدی و نگاه بدبینانه به همه چیز می‌اندازد.
نگاه دوم مثبت‌بینی محض و تصور شرایط خوب و عالی برای همه است.
این نگاه انسان را از واقع‌بینی، دیدن مشکلات و حل آن‌ها باز می‌دارد.
نگاه اول میان فمینیست‌ها رایج است و نگاه دوم میان برخی مذهبی‌هایی که شرایط برای خودشان عالی بوده و درکی از شرایط نامناسب بعضی از زنان و دختران در خانواده‌ها ندارند.
هر دو نگاه برای ما آسیب‌های زیادی داشته. فمینیست‌ها معمولا راهکارهایشان پسینی است و بعد از وقوع مشکلات چاره می‌کنند یا این که راهکارهایشان در حذف صورت مسئله است. مثلا در کودک همسری وقتی به گروهی از دختران ظلم شده، می‌گویند کلا با کمک قانون از کودک‌همسری جلوگیری کنیم. راهی که خودش هزار مشکل جانبی دارد و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کنند.
در نگاه اول هم که اصلا مشکل را نمی‌بینند که برایش راهکار عملی ارائه دهند، بلکه می‌گویند ببینید، آمارها می‌گویند این ازدواج‌ها موفق‌تر است. بله شکی در این نیست، اما راهکار شما برای مواردی که موفق نبوده‌اند و در آن به دختر ظلم شده چیست؟
پاسخی ندارند.
 
در مسائل دیگر هم همین طور، گروه اول می‌گویند وای دخترها و زن‌ها همه بدبخت و بیچاره و مظلومند، گروه دوم می‌گویند مشکلی نیست و همه چیز گل و بلبل است.
گروه اول در راهکارهایشان صورت مسئله را حذف می‌کنند، گروه دوم در ندیدن مسئله آن را حذف می‌کنند.
هردو غلط اندر غلط

راهکار این است با نگاه همه جانبه، هم موارد مثبت و خوب را ببینیم و از آن‌ها در جامعه الگوسازی کنیم و هم مسائل و مشکلات را ببینیم و برایشان راه‌حل معقول بلند مدت بدهیم.
که اگر گروه دوم مسائل را درست دیده بودند و در پی حل آن برآمده بودند، جامعه تا این حد به ورطه فمینیسم و قوانین فمینیستی نمی‌افتاد.
متأسفانه در جامعه ما فمینیست‌ها چون مسائل را دیدند و برایش راهکار دادند، ولو با هزار عیب و اشکال و آسیب جانبی، زنان آسیب دیده به آن پناه می‌برند.
چون در میدانند و اهل گفتگو و مواجهه نزدیک با این افراد.
برخلاف گروهی که ادعای اسلام در حقوق زن را دارند،  اما در سطح تئوری، نه عمل و به گفتگو با این زنان هم نمی‌پردازند و پشت میزهایشان وبینار و سمینار و همایش برگزار می‌کنند و کارهای پژوهشی نظری انجام می‌دهند.
این‌ها بد نیست، اما راهکار حل مشکلات زنان نیست.
برای حل مشکلات، راهکارهای نظری باید به میدان عمل بیایند.

۶ ۱
ستاره
۰۶ تیر ۲۱:۵۸

اسم واقعیتون رو فاش کردین؟

گاهی با خانم دکتر صادقی درباره همین صحبت کرده بودیم.

پاسخ :

بله.
ترجیح میدم دیگه با اسم خودم بنویسم.
من ایشون رو میشناسم؟
چه صحبتی کرده بودین؟ :)
ستاره
۰۷ تیر ۰۰:۰۳

نمی دونم می شناسین یا نه. خانم دکتر سهیلا صادقی.

درباره اینکه هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود.

پاسخ :

بله میشناسمشون
سخنرانی فوق العاده ای محضر رهبر انقلاب داشتن.
ستاره
۰۸ تیر ۰۱:۱۴

بله و چقدر بعدش در دانشکده ما که هر روز بهتر از دیروز می شه اذیت شدند و ما هیچ کاری نتونستیم براشون بکنیم. البته می دونم که خانم اسکندری و برخی از دوستانشون فعالیت هایی کردند.

پاسخ :

خانم اسکندری پیام زن؟
ایشون رو هم میشناسم خوشبختانه
ن. .ا
۰۸ تیر ۰۷:۳۸

سلام علیکم

به منصه عمل و اجرا در آمدن تئوری های خوب ، چه چیزی لازم داره؟

یعنی کدوم صفت باید در اشخاص باشه تا راهکارهایی که خوب هستن به میدان عمل بیان و محک بخورن؟

به نظر من، ما در تمام حوزهها ، تئوری پردازی هامون بیش از اجرا کردن و عملیاتی کردن هامون هست...

 

کسی جایگاه نظریه پردازی رو رد نمیکنه... خیلی مبنایی و لازم هست...

علت اینکه خیلی از مسائل در عمل روی زمین میمونه:

 

کمبود "مدیرِ اهل حکمت و اسلامی" هست

در مدیریت و مدیر بار آوردن افراد مومن باید اهتمام بیشتری داشته باشیم...

طبق روایات در هر عصری 4 اوتاد (اما گمنام... ممکن هم هست از افردی باشن که در جامعه شهرت داشته باشن اما کسی ندونه از اوتاد هستن) مستقیما با امام زمان مرتبط هستن... 7 نفر از ابدال هستن که با اوتاد مرتبط هستن... 40 نفر از نجبا و صد و خورده ای یا دویست و خورده ای از نقبا هستن که با نجبا در ارتباط هستن...

و هر کدوم از اینها که از دنیا بره دیگری جای اونها رو میگیره...

 

وقتی در هر عصری همچین انسانهایی هستن پس چرا 313 نفر جور نمیشه؟

جدای از اسراری که در بحث 313 نفر خوابیده به نظرم میاد دولت ظهور دولتی هست که مسئله "مدیریت" در اون حل شده...

 

عرصه مدیریت اجتماعی شبیه عرصه خانواده هست... خیلی شناخت میخواد و اشتباهات در این عرصه آسیب های بزرگی در پی داره...

یه زمانی توی یک جمع مذهبی که خیلی اهل مباحث عرفانی سنگین هم بودن نشسته بودم...

داشتن از سطحی شدن منابر حرف میزدن... و به عنوان مصداق از آقای پناهیان نام بردن...

اونجا آسیبی رو بهشون گوشزد کردم که بسیاری از اهل عرفان و فلسفه هم دچار هستن... حرف های سنگین میزنن اما دردی از جامعه دوا نمیشه...

گفتم حسن آقای پناهیان اینه که به مسئله مدیریت ورود پیدا کرده...

سازوکار حوزه علمیه شون رو جوری چیدن که اون طلبه یک مدیر بار بیاد...

و گفتم خیلی از اهالی فلسفه و عرفان هم متوجه این خلاء در جامعه نیستن...

و تمام تئوری های حکمی و اخلاقی که بزرگانی مثل علامه طباطبایی و آقای جوادی و آقای مصباح و دیگر بزرگواران تولید میکنن همه عقیم میمونه...

گفتم اینکه بسیاری از نظریه پردازان کلان در کشور ما دغدغه تربیت مدیر ندارن و آقای پناهیان دارن کافی نیست که بگیم ایشون انسان سطحی ای نیستن؟

 

مدیریت و مدیر شدن مسئله خیلی دشوار و پیچیده ای هست...

تا عقل یک انسان یه اون کمال مطلوب ذینی و الهی اش نرسه اصلا اهمیت این مسئله رو درک نمی کنه...

و علت اینکه نوعا عرفای ناب به سمت سیاست کشیده میشن همینه...

مثلا حضرت امام...

مثلا آقای بهجت واقعا سیاسی بودن...

مثلا آقای بهاء الدینی...

آقای دولابی...

علامه حسن زاده آملی...

علامه طباطبایی...

آقای جوادی آملی...

 

هر عالمی که عمیق تر فکر میکنه اهل سیاست هم هست... منتها مشی سیاسی شون ممکنه خیلی رسانه ای و هویدا نباشه... اما اهل تحقیق متوجه میشن...

مثلا بیشترین سکوت سیاسی (به لحاظ رسانه ای) در بین افرادی که نام بردم شاید آقای حسن زاده داشته باشن... اما من که کمی بیشتر در مورد ایشون تحقیق کردم مستنداتی دارم که بگم ایشون قبل از سال 42 دغدغه های سیاسی داشتن و اجرا هم میکردن و مورد تعقیب رژیم سابق بودن... در حدی این دغدغه شدید بود که میشه گفت اگر حضرت امام قیام نمیکردن ممکن بود ایشون قیام کنن...

تا این حد شدید...

اما وقتی امام قیام فرمودن مشی سیاسی شون رو تغییر دادن... اما انصافا در مسیر انقلاب تلاششون رو ادامه دادن...

بقیه علما هم همینطور بودن...

 

 

 

پاسخ :

علیکم اسلام

با محتوای صحبت شما موافقم
کاری که اندیشکده هم انجام میده تقریبا همینه، تربیت مدیران آینده.
اما ما نیازمون فقط مدیر نیست.
مدیریت و تحقق راهکارهای اسلام نیاز به بستر اجرا هم داره.
الان بستر جامعه ما چون تقریبا مدرن هست، پذیرش اجرای اسلام رو نداره. به همین دلیل در جامعه ما راهکارهای فمینیستی برای زنان یه حداقل کارایی ظاهری داره، چون بسترش موجود هست. ظرف مدرن
و اسلام باید در ظرف خودش پیاده بشه. در ذیل آیه 34 سوره نساء علامه طباطبایی در المیزان به این نکته اشاره کردند که قبلا این صحبت علامه و توضیحاتش رو در بخش سوم سکولاریزاسیون حقوق زنان و خانواده در صالحات آورده بودم.

ستاره
۱۶ تیر ۲۲:۳۰

بله. خانم طیبه اسکندری.

پاسخ :

من خانم فائزه اسکندری رو میشناسم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
بسم الله ...
قبلا در «صالحات بلاگ دات آی آر» می نوشتم الان اینجا.
تا خدا چه خواهد...

اینجا یک وبلاگ خصوصی است.
لطفا بدون اطلاع بنده آدرس آن را به کسی ندهید.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان